-42-
schaps Tjakko Kuiper, brengt een (tijdelijke)
breuk in bet nog geen tees maanden jonge
huwelijk ven Jenny en Jesn-Louis.
In het privê-ieven van Pisuisse tekent zich
een krisis af, die tot aan zijn dood zal door
werken. De glans van het theatersukses ver
bleekt enigszins als na afloop van de Eerste
Wereldoorlog vorm en inhoud van het oorspron
kelijks cabaret aan de smaak van het publiek
worden aangepast. Ds nieuwe mode heet cabaret
dansant en tussen charleston en foxtrot door
waagt men zich niet aan een al' te kunstzinnige
programmering. Pi3uisse, altijd strevend naar
kwaliteitsverbetering, beseft dat het tij in
Europa aan hst keren is. De algehele verburger
lijking van het uitgaande publiek brengt Jean-
Louia in een uitermate moeilijk parket. In
deze atmosfeer kan hij zijn hooggestemde artis
tieke maatstaven niet veel langer meer hante
ren. Daarom wordt er besloten op toemee te
gaan. Reisdoel: Nederlarsds-IndiëVan septem
ber 1925 tot januari 1927 geeft het Pisuisse-
cabaretgezelschap niet minder dan 288 voor
stellingen, Het aukses is overweldigend.
Pisuisse besluit, terug in Nederland, optredens
te verzorgen in Scheveningen en in het City
Theater in Den Haag. Paul Collin, êen van de
leden.van het Pisuisse-gezelschap, herinnert
zich de steeds inniger wordende band tussen
Jenny en Tjakko Kuiper, die, als zanger van
het internationale repertoire, in juni 1927
een vaste betrekking bij het ensemble krijgt
aangeboden. Jean-Lcuis begraaft zich in zijn