NODE IN DE ZEEUWSE KLEDERDRACHTENEEN GENOEGLIJKE AVOND IN HET MUSEUM. Hst programma voor de avond van de jgde april 1985 vermeldde een lezing met lichtbeelden over mode in de Zeeuwse klederdrachten» Spreek ster zou zijn mevrouw A. van de Poel, hoofd assistente bij het Zeeuws Museum te Middelburg» Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Wat mij vooral aansprak s/as de gekozen invalshoek, want wat is mods anders dan sen spiegel van de menselijke natuur? ïk meldde mij tijgig voor een zitplaats in de Grote Zaal van het Stedelijk Museum. Waarom praten over klederdrachten in het mu seum? Sir Roy Strong, direkteur van het Victoria an Albert Museum in Londen, formu leerde het als volgt: "Een kledingstuk is een beeldhouwwerk van stof om het menselijk lichaam, het is kunst". Het werd die avond al snel duidelijk, dat ook de Zeeuwse kleder dracht niet aan wijzigingen in.de .mode ontko men is. Mode wortelt diep, zeer diep, In de bloeitijd van het Hd&eeurse klsssieisme in Frankrijk wist La Rochefoucauld reeds te mel den: "Men prijst of laakt de meeste dingen slechts omdat het in de mede is". Als je be denkt wat er in het leven niet aan mode onder hevig kan zijn Zoals gezegd, modewijzigingen vonden weerklank tot in de hoerendracht, een dracht die zich ontwikkeld heeft uit hst burgerkostuum van de l?e en vooral 18e eeuw. Mevrouw Van de Poel legde hsar gehoor uit dat zij uit praktische overwegingen (de beschikbare tijd, de veelzij-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1985 | | pagina 25