14 Ook in UJissingen wordt het belang van een educatieve begeleiding vanuit het museum ingezien, In het Stede lijk Museum sleutelt man aan de vaste presentatie om te komen tot een met zorg opgebouwde basistentocnstelling Oezs laat zien op welke terreinen hst museum zich be weegt Oe kernvraag bij het inrichten van een tentoonstel1ing is altijd: hoe vindt ik net aanknopingspunt met het pu bliek, Cducstie is immers geen bijproduct maar aan we zenlijk -onderdeel van hst takenpakket van de museumstaf. Anders gezegd: het museum zélf vervult een belangrijke educatieve taak naar alle geladingen van het publiek tea. Veel te veel mensen denken bij educatief werk uit sluitend aan het rondleiden van groepen schoolkinderen in aen museum. Dat is een misvatting, waarmee man zichzelf en het museum tekort doet. Men moet de jeugd echter niet onderschatten. Jongeren kijken zo onbelast, daar kan een volwassene veel van opsteken. V. Nachbahr Wat ons in oudheid belangrijk, of in middeleeuwen romantisch voorkomt, is eenmaal gewoon geweest. (Multatuli, Barbertje moet hangen)

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1985 | | pagina 15