14
Ook in UJissingen wordt het belang van een educatieve
begeleiding vanuit het museum ingezien, In het Stede
lijk Museum sleutelt man aan de vaste presentatie om te
komen tot een met zorg opgebouwde basistentocnstelling
Oezs laat zien op welke terreinen hst museum zich be
weegt
Oe kernvraag bij het inrichten van een tentoonstel1ing
is altijd: hoe vindt ik net aanknopingspunt met het pu
bliek, Cducstie is immers geen bijproduct maar aan we
zenlijk -onderdeel van hst takenpakket van de museumstaf.
Anders gezegd: het museum zélf vervult een belangrijke
educatieve taak naar alle geladingen van het publiek
tea. Veel te veel mensen denken bij educatief werk uit
sluitend aan het rondleiden van groepen schoolkinderen
in aen museum. Dat is een misvatting, waarmee man
zichzelf en het museum tekort doet. Men moet de jeugd
echter niet onderschatten. Jongeren kijken zo onbelast,
daar kan een volwassene veel van opsteken.
V. Nachbahr
Wat ons in oudheid belangrijk, of in middeleeuwen
romantisch voorkomt, is eenmaal gewoon geweest.
(Multatuli, Barbertje moet hangen)