20
eerueerd sn tenslotte geheel ingebouwd tot sen uniek
museumobjekt. 0e maten ervan zijn opgemeten en tot. op-
de milimeter bekend. Speciaal voor ds stichting heeft
de Zweedse Rik-stagen de gegevens vrijgegeven, Dsze ge
gevens, samen met tekeningen van de «Prins Willem",
vormden de basis voor een replica van een V0C-3chip.
Hst volgende probleem werden ds verzekeringen. Ala men
mat een houten schip wilde gaan zeilen on verrs reizen
maken, «noest het 03] zaarosrdig zijn en aan alle voor-
schriften voldoen dia door >Je verzekeringsmaatschappij-
an werden gesteld. Deze zijn zeer streng» m hst bi ask
dat het gewoon onmcgelijk was met san houten schip
hierasn ts voldoen. Al gauwwerd den ook beslaten toe
uitvoering in staal» met oen buitenbekleding van hout.
Hiermee waren meteen tal van konstruktieve problemen
opgelost. Aan de buitenzijde zou het schip or volledig
uit komen te zien als een origineel UOC-schip, inwen
dig en kenstruktief zou het een schip worden dat aar-
alle moderne eisen op maritiem gebied veldoet.
Het is de bedoeling, dat het schip ca 40 meter lang
wordt sn plaats gaat bieder, aan 63 personen, waarvan
8 vaste bemanningsleden. Da overige 60 kunnen z.g.
apprentices zijn, personen die ds zeemanskunst op zo'n
schip willen leren, of zeereizen willen meemaken. Het
schip zal op een Nederlandse werf worden gebouwd en
in Middelburg worden opgetuigd, aan de kade bij de
voormalige Vitritefabriek. Voor ds tuigage zullen mo
derne kunststoffen worden gebruikt» die sr echter ock
weer uitzien als 17e ssuws werk. Hat inwendigs van
het schip wordt sober en eenvoudig ingericht.zoveel
mogelijk oorspronkelijk. Niet helemaal, de 17e eeuwss
mens was veel kleiner? er wordt nu rekening gehouden
met de grotere lichaamslengte. Ook komt er een moderne
keukenuitrusting met koelcellen, ventilatie a.d. Gok
komt er een "statiekabine" in geval er hoge- gasten
zullen meezeilen.
In het tweede deel van de avond ging dhr. Dudok - van
Hes) in op verschillende vragen uit hst publiek. Op
enkele zeer technischs vragen kon geen antwoord wor-