21
dsn gegevens dit was nog het "geheim van de smid".
Uiteraard kwam ook da vraag of we in Nederland nist
beter één VOC-ochip kunnen bouwen. In Amsterdam en
Lelystad worden op dit moment ook plannen ontwikkeld
voor soortgelijke schepen. We zijn zo langzamerhand een
Armada aer» het bouwenDhr. Dudok - var» Kael gaf dén
ook volmondig toe dst we in Nederland sigtnlijk gek
zijn zoiets is doen. Hij is c'an ook rat één kruistocht
bezig allo initiatieven to bundelen. Het bleek ook
dat de scheef» in Arasterdoa en Lelystad userschijnlljt;
nooit zullen varen, an dit csk nist de betisling ie.
Bij ds Stichting "het zeilend y0C-schip!' it dit duide
lijk hot eerste dool. Dsermeo raat ds eiieh:ing ook
san het werk ca fondeen te mrvsn voor hst benodigde
kapiteel om het schip ts bouwen. Bedrijven n instel
lingen worden benaderd. Men heeft cok «st s bieden:
het schip kor» voor allerlui kaaserciëla de Jeindrn
worden gebruikt, voor telovisisopneassvo r film- on
videoproduktiss, voor bedrijfsprorr/ri© in hit buiten»
land snz. Het onderhoud sr» do exploitatie zijn tot op
de ceic nauwkeurig bekend.
Zodra de fondsan binnen zijn kers ret de bèuw worden be
gonnen, Daas duurt ca 7 meenden. Het wordt geen repli
ca, maar sen schip dat kwa uiterlijk een natuurgetrouw
beeld geeft van een 17 eeuwa zeilschip, d? VOC waardig.
Zelfs meer dan dst. Het wordt boter en zeewaardiger
aan die oude schapen ooit waren; meer we zijn„dan ook
200 jaar varder.
Na afloop sprak da voorzitter van de Vrienden, mevr.
Van Nsossu, een dankwoord uit en overhandigde de heer
Dudok - van Heal een attentie namens de vereniging.
Ds heer Dudok - van Heel nam de goeds wensen in ont
vangst en nodigde alle aanwezigen uit tot een bezoek
aan hat schip als hat klaar is.
Renal d den Broeder