14 Als een vriendenkring iets voor de jeugd wil doen, moet men er rekening mee houden dat de jeugd veelal practisch is ingesteld. Als jongeren aktief bezig kun nen zijn raken ze enthousiast en steeds meer gemotiveerd. Jongeren die een project kunnen uitvoeren dat aansluit bij hun belangstel ling kunnen een duidelijke betrok kenheid bij de collectie van het museum ontwikkelen.Wanneer Vrien denverenigingen dus jonge leden willen werven, gaat het erom hen in direct contact met de voorwer pen te brengen en zo het verleden voor hen "tastbaar" te maken. Zo wordt op een ontspannen wijze hun interesse gewekt en groeit de band tussen de jeugd en het museum. Mevrouw C.W.F.Menkman, voorzitter van de Sectie Educatieve Diensten van de Nederlandse Museum Vereni ging, bracht naar voren dat het veel tijd en energie zal kosten om jeugdige bezoekers die in het mu seum "iets willen doen"te instru eren. Een jeugdvriendenkring moet goed begeleid worden. Als moge lijkheden noemde zij: het organise ren van cursussen voor een jeugd studieclub, jongeren zelf docu mentatiemateriaal daarvoor laten maken. In een historisch museum lijken daar naar haar mening meer kansen voor te liggen dan b.v. in een kunst- of technisch museum. Mevrouw M. van Raemdonck, hoofd Educatieve Dienst van de Konink lijke Musea voor Kunst en Geschie denis in Brussel, wees op de jeugdafdeling van de Vrienden van Stedelijke Musea in Brugge. Deze afdeling brengt o.a. bezoeken aan het restauratie-atelier of aan het atelier van een hedendaagse kunstenaar. Er is een speciale brochure gemaakt welke door de vriendenvereniging is betaald en verspreid op de scholen. De circa 200 jeugdleden bezoeken voor drachten die speciaal voor hen gehouden worden, vaak gekoppeld aan een excursie naar een van de Brugse musea of ateliers. In som mige Belgische musea organiseren de vrienden wedstrijden op museaal gebiedwaarvoor zij dan prijzen ter beschikking stellen. Ook krijgen jongeren vaak korting op kunst tijdschriften Een paar conclusies welke er tij dens de forumdiscussie werden ge trokken, waren: - het is voor vriendenverenigin gen verre van eenvoudig om een goed antwoord te vinden op de centrale vraag hoe de jeugd meer bij haar aktiviteiten te betrek ken; tegelijkertijd moet men zich realiseren dat de verenigingen zonder de jeugd in hun eiqen en thousiasme voor "hun" museum te laten delen, in feite niet goed kunnen functioneren; - jonge mensen moeten worden aan gemoedigd om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen aktiviteiten en organisatie, zodat ze zich duidelijker van hun doelstellingen bewust worden. Ik wil de leden nadrukkelijk vra gen om hun gedachten hierover eens te laten gaan zodat er met gebruikmaking van liefst meerdere suggesties in de volgende afleve ring van ons periodiek wat con creter op de vraag "hoe betrekken we de jeugd bij het museum en de aktiviteiten van onze vereniging" kan worden ingegaan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1986 | | pagina 15