14
Als een vriendenkring iets voor
de jeugd wil doen, moet men er
rekening mee houden dat de jeugd
veelal practisch is ingesteld.
Als jongeren aktief bezig kun
nen zijn raken ze enthousiast en
steeds meer gemotiveerd. Jongeren
die een project kunnen uitvoeren
dat aansluit bij hun belangstel
ling kunnen een duidelijke betrok
kenheid bij de collectie van het
museum ontwikkelen.Wanneer Vrien
denverenigingen dus jonge leden
willen werven, gaat het erom hen
in direct contact met de voorwer
pen te brengen en zo het verleden
voor hen "tastbaar" te maken. Zo
wordt op een ontspannen wijze hun
interesse gewekt en groeit de
band tussen de jeugd en het
museum.
Mevrouw C.W.F.Menkman, voorzitter
van de Sectie Educatieve Diensten
van de Nederlandse Museum Vereni
ging, bracht naar voren dat het
veel tijd en energie zal kosten om
jeugdige bezoekers die in het mu
seum "iets willen doen"te instru
eren. Een jeugdvriendenkring moet
goed begeleid worden. Als moge
lijkheden noemde zij: het organise
ren van cursussen voor een jeugd
studieclub, jongeren zelf docu
mentatiemateriaal daarvoor laten
maken. In een historisch museum
lijken daar naar haar mening meer
kansen voor te liggen dan b.v. in
een kunst- of technisch museum.
Mevrouw M. van Raemdonck, hoofd
Educatieve Dienst van de Konink
lijke Musea voor Kunst en Geschie
denis in Brussel, wees op de
jeugdafdeling van de Vrienden van
Stedelijke Musea in Brugge. Deze
afdeling brengt o.a. bezoeken aan
het restauratie-atelier of aan
het atelier van een hedendaagse
kunstenaar. Er is een speciale
brochure gemaakt welke door de
vriendenvereniging is betaald en
verspreid op de scholen. De circa
200 jeugdleden bezoeken voor
drachten die speciaal voor hen
gehouden worden, vaak gekoppeld
aan een excursie naar een van de
Brugse musea of ateliers. In som
mige Belgische musea organiseren
de vrienden wedstrijden op museaal
gebiedwaarvoor zij dan prijzen ter
beschikking stellen. Ook krijgen
jongeren vaak korting op kunst
tijdschriften
Een paar conclusies welke er tij
dens de forumdiscussie werden ge
trokken, waren:
- het is voor vriendenverenigin
gen verre van eenvoudig om een
goed antwoord te vinden op de
centrale vraag hoe de jeugd meer
bij haar aktiviteiten te betrek
ken; tegelijkertijd moet men zich
realiseren dat de verenigingen
zonder de jeugd in hun eiqen en
thousiasme voor "hun" museum te
laten delen, in feite niet goed
kunnen functioneren;
- jonge mensen moeten worden aan
gemoedigd om verantwoordelijk te
zijn voor hun eigen aktiviteiten
en organisatie, zodat ze zich
duidelijker van hun doelstellingen
bewust worden.
Ik wil de leden nadrukkelijk vra
gen om hun gedachten hierover
eens te laten gaan zodat er met
gebruikmaking van liefst meerdere
suggesties in de volgende afleve
ring van ons periodiek wat con
creter op de vraag "hoe betrekken
we de jeugd bij het museum en de
aktiviteiten van onze vereniging"
kan worden ingegaan.