INDUSTRIËLE MONUMENTEN INDUSTRIËLE MONUMENTEN 18 R, DEN BROEDER stuks, te bewaren in het stadhuis aan de Grote Markt. Met de stads uitleg en de groei van de bevol king besloten de autoriteiten op meerdere plaatsen brandemmers in depot te houden. Rond 1708 telt men in Vlissingen meer dan 400 van deze brandemmers. Zij waren gemaakt van leder. In 1748 schaft men een brandspuit aan, in latere jaren nog een drietal. In 1900 wordt door de gemeente Vlissingen een stoombrandspuit gekocht, die binnen een kwartier water kon geven. De overige brandspuiten waren alle hand- brandspuiten die letterlijk met veel mankracht in beweging moes ten worden gehouden. Vlissingen ging al aardig met zijn tijd mee, want voor het bedienen van de stoomspuit had men veel minder personeel nodig. Dit drukte uit eraard de kosten. Deze stoomspuit heeft zo'n 25 jaar dienstgedaan Hoe weten we dat? Welnu, na 1920, toen de vrijwillige brandweer werd opgericht, was de stoomspuit nog in gebruik. Het oprichten van de vrijwillige brandweer en de aan koop van een tweetal motorspuiten hebben geleid tot een verdere in krimping van het personeelsbe stand In 1985 vierde men het 65-jarig bestaan van de vrijwillige brand weer. Er is veel veranderd op het terrein van het voorkomen en be strijden van brand, denk alleen maar aan de enorme vooruitgang van de techniek en verbetering van wetgeving. Een leek kan het nauwelijks meer volgen. Een ding moge echter duidelijk zijn: bij het eerste brandalarm staan alle brandweermensen paraat De heer C.H.J. Peters, Gemeente archivaris heeft de geschiedenis van de Viissingse brandweer in hoofdlijnen beschreven, tot 1920. Het boekwerk ligt ter inzage op het Gemeentearchief Vlissingen Onlangs is een nieuwe uitgave verschenen van het KunstreisboekIn tegenstelling tot de vorige uitgave verschijnt het nu in delen, per provincieHet deel over Zeeland is van de hand van de uit Middelburg afkomstige en thans in Amsterdam wonende kunsthistoricus Peter Don. In het hoofdstuk over Vlissingen zijn in vergelijking met de vorige uitgave enkele opmerkelijke monumenten toegevoegd aan de beschrijving Het betreft hier industriële monumentenoverblijfsels van het 19e eeuws industrieel verleden Rond 1870 is in Vlissingen het industriële tijdperk begonnen, met de aanleg van de binnenhavens, de spoorlijn en in 1875 de vestiging van de Kon. Mij. De Schelde langs Het Dok. Sindsdien is Vlissingen steeds meer een industriestad ge worden. Niet zo verwonderlijk dat de geschiedenis hiervan zichtbaar is in de gebouwde omgeving. In het nieuwe Kunstreisboek wor den met name twee gebouwen van de KMS genoemd: de voormalige machi nefabriek aan de Aagje Deken-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1986 | | pagina 19