INDUSTRIËLE MONUMENTEN
INDUSTRIËLE MONUMENTEN
18
R, DEN BROEDER
stuks, te bewaren in het stadhuis
aan de Grote Markt. Met de stads
uitleg en de groei van de bevol
king besloten de autoriteiten op
meerdere plaatsen brandemmers in
depot te houden. Rond 1708 telt
men in Vlissingen meer dan 400
van deze brandemmers. Zij waren
gemaakt van leder. In 1748 schaft
men een brandspuit aan, in latere
jaren nog een drietal.
In 1900 wordt door de gemeente
Vlissingen een stoombrandspuit
gekocht, die binnen een kwartier
water kon geven. De overige
brandspuiten waren alle hand-
brandspuiten die letterlijk met
veel mankracht in beweging moes
ten worden gehouden. Vlissingen
ging al aardig met zijn tijd mee,
want voor het bedienen van de
stoomspuit had men veel minder
personeel nodig. Dit drukte uit
eraard de kosten. Deze stoomspuit
heeft zo'n 25 jaar dienstgedaan
Hoe weten we dat? Welnu, na 1920,
toen de vrijwillige brandweer werd
opgericht, was de stoomspuit nog
in gebruik. Het oprichten van de
vrijwillige brandweer en de aan
koop van een tweetal motorspuiten
hebben geleid tot een verdere in
krimping van het personeelsbe
stand
In 1985 vierde men het 65-jarig
bestaan van de vrijwillige brand
weer. Er is veel veranderd op het
terrein van het voorkomen en be
strijden van brand, denk alleen
maar aan de enorme vooruitgang
van de techniek en verbetering
van wetgeving. Een leek kan het
nauwelijks meer volgen. Een ding
moge echter duidelijk zijn: bij het
eerste brandalarm staan alle
brandweermensen paraat
De heer C.H.J. Peters, Gemeente
archivaris heeft de geschiedenis
van de Viissingse brandweer in
hoofdlijnen beschreven, tot 1920.
Het boekwerk ligt ter inzage op
het Gemeentearchief Vlissingen
Onlangs is een nieuwe uitgave verschenen van het KunstreisboekIn
tegenstelling tot de vorige uitgave verschijnt het nu in delen, per
provincieHet deel over Zeeland is van de hand van de uit Middelburg
afkomstige en thans in Amsterdam wonende kunsthistoricus Peter Don.
In het hoofdstuk over Vlissingen zijn in vergelijking met de vorige
uitgave enkele opmerkelijke monumenten toegevoegd aan de beschrijving
Het betreft hier industriële monumentenoverblijfsels van het 19e
eeuws industrieel verleden
Rond 1870 is in Vlissingen het
industriële tijdperk begonnen, met
de aanleg van de binnenhavens, de
spoorlijn en in 1875 de vestiging
van de Kon. Mij. De Schelde langs
Het Dok. Sindsdien is Vlissingen
steeds meer een industriestad ge
worden. Niet zo verwonderlijk dat
de geschiedenis hiervan zichtbaar
is in de gebouwde omgeving.
In het nieuwe Kunstreisboek wor
den met name twee gebouwen van de
KMS genoemd: de voormalige machi
nefabriek aan de Aagje Deken-