15 KOOPMANSHAVEN Voorhaven Koopmansha ven en Ach terhaven 19e eeuw. Een brug ter hoogte van 't Beurs gebouw is pas veel later aange legd, in 1597, toen de stad uit breidde en er behoefte ontstond aan meer verbindingen. natuurlijk moesten de havens op diepte gehouden worden. Om dit te kunnen doen werd ten noorden van de Achterhaven het Molenwater ge graven, vlakbij het dorp Oud Vlis- singen, op de plaats waar thans de Spuikom ligt. Tussen Molenwa ter en Achterhaven bouwde men een sluis, waarmee men bij laag water de haven kon doorspoelen. Boven dien wist men van de getijdewer king tussen Molenwater en havens gebruik te maken om een water molen te laten draaien. Langs de haven ontstond de eerste bebouwing. De kavels waarop hui zen gebouwd konden worden liepen door tot aan het water. Elke ei genaar van een kavel was dus ver antwoordelijk voor zijn stukje be schoeiing. Dat dit tot problemen leidde is begrijpelijk. Later,in de 16e eeuw, zijn de kades in onder houd gekomen bij de stad. Behalve als ligplaats voor sche pen diende de havens ook als open riool voor de stad. Het moet be paald geen frisse bedoeling zijn geweest. Een van de eerste zaken die het Franse bestuur deed, toen zij aan het begin van de 19e eeuw de macht over Vlissingen kreeg, was een verbod uitvaardigen om nog langer huisvuil en afval van slachterijen in de havens te wer pen. Dit diende nu te gebeuren op een weiland buiten de stad. Het was nog een voordeel dat het ge tijdehavens waren, zodat in ieder geval 2x per etmaal vers water de stad instroomde. Desondanks een onhygiënische toestand. We zien dit ook wel op schilderijen van de Achterhaven die in het museum hangen: in feite een modderpoel. Vanuit de huizen langs de kades liepen eveneens riolen naar de havens. Veelal waren dit 15e of

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1986 | | pagina 16