5 HAVENS gebruik genomen konden worden. De Kaapvaart heeft verder sterk bij gedragen tot een verdere groei van de haven. In de periode die volgde na het beëindigen van de 80-jarige oor log (1648) is de haven langzamer hand in stil water gekomen. Ook na de Franse tijd (1813) profi teerde Vlissingen niet mee van de sterke opkomst van Antwerpen. Na veel druk op de regering werd uiteindelijk in 1865 besloten de haven te vergroten, het Kanaal door Walcheren te graven en een spoorlijn naar Vlissingen aan te leggen. In 1873 werd de nieuwe haven geopend.Doordat de regering faalde de haven tot bloei te brengen en dit aan Vlissingen zelf overlietwaarvoor in de stad onvoldoende kapitaal aanwezig was, leverde deze havenuitbreiding toch niet dat succes op dat ervan verwacht werd.De tegenwerking van Rotterdamse zijde, die de concur rentie van Vlissingen vreesde heeft eveneens een remmende in vloed gehad. Na veel druk van de zijde van Vlissingen namen de Staten Gene raal in 1919 een wetsontwerp aan tot verbetering en uitbreiding van de buitenhaven. Deze verbete ring werd pas in 1931 gereali seerd. Na deze verbetering van de haven zag het er even naar uit dat er nieuw leven in de haven zou komen. Helaas echter brak in 1940 de Tweede Wereldoorlog uit. Na afloop was er van de havens niet veel meer over. De havenin gang was versperd door gezonken schepen. Kadensluizen en opslag loodsen waren verwoest. Het heeft bijzonder lang geduurd voordat de schade hersteld was. Het werd zelfs 1965. Toch werden de zesti ger jaren een periode van grote groei van de Vlissingse haven. De Kon.Mij.de Schelde zag uit naar de mogelijkheid een reparatiewerf aan diep vaarwater te bouwen. Mede door de problemen tijdens de over stroming in 1953 kwam in Vlissin gen Oost het Sloegebied met ver schillende havens van de grond. Er is sprake van schaalvergroting. De kansen tot verdere sterkere groei van het havengebeuren zijn thans aanwezig. Er zal met ver eende krachten dienen te worden aangepakt om de plaats die Vlis singen thans inneemt te behouden en verder uit te bouwen. De be zwaren die door de eeuwen heen tegen een groei van Vlissingen bestonden zijn nog steeds aanwezig n.l. een kleine bevolkingscon centratie rond Vlissingen en in Zeeland. Vergeleken met Rotterdam is er minder invloed van de loka le overheid in Vlissingen en een nimmer aflatende tegenwerking van Rotterdam in verband met de vrees voor mogelijke concurrentie in Vlissingen Leden die de kontributie 1986 nog niet hebben voldaan worden verzocht dit nog even te doen. U kunt hiervoor het beste gebruik maken van de reeds toegezonden accept-girokaart. Ter herinne ring: Postbank nr. 330198 of ABN bankrekening nr. 51.08.48.265 t.n.v. Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum VI issingen De penningmeester

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1986 | | pagina 6