5
HAVENS
gebruik genomen konden worden. De
Kaapvaart heeft verder sterk bij
gedragen tot een verdere groei
van de haven.
In de periode die volgde na het
beëindigen van de 80-jarige oor
log (1648) is de haven langzamer
hand in stil water gekomen. Ook
na de Franse tijd (1813) profi
teerde Vlissingen niet mee van de
sterke opkomst van Antwerpen. Na
veel druk op de regering werd
uiteindelijk in 1865 besloten de
haven te vergroten, het Kanaal
door Walcheren te graven en een
spoorlijn naar Vlissingen aan te
leggen. In 1873 werd de nieuwe
haven geopend.Doordat de regering
faalde de haven tot bloei te
brengen en dit aan Vlissingen
zelf overlietwaarvoor in de stad
onvoldoende kapitaal aanwezig was,
leverde deze havenuitbreiding
toch niet dat succes op dat ervan
verwacht werd.De tegenwerking van
Rotterdamse zijde, die de concur
rentie van Vlissingen vreesde
heeft eveneens een remmende in
vloed gehad.
Na veel druk van de zijde van
Vlissingen namen de Staten Gene
raal in 1919 een wetsontwerp aan
tot verbetering en uitbreiding
van de buitenhaven. Deze verbete
ring werd pas in 1931 gereali
seerd. Na deze verbetering van de
haven zag het er even naar uit
dat er nieuw leven in de haven
zou komen. Helaas echter brak in
1940 de Tweede Wereldoorlog uit.
Na afloop was er van de havens
niet veel meer over. De havenin
gang was versperd door gezonken
schepen. Kadensluizen en opslag
loodsen waren verwoest. Het heeft
bijzonder lang geduurd voordat de
schade hersteld was. Het werd
zelfs 1965. Toch werden de zesti
ger jaren een periode van grote
groei van de Vlissingse haven. De
Kon.Mij.de Schelde zag uit naar de
mogelijkheid een reparatiewerf aan
diep vaarwater te bouwen. Mede
door de problemen tijdens de over
stroming in 1953 kwam in Vlissin
gen Oost het Sloegebied met ver
schillende havens van de grond.
Er is sprake van schaalvergroting.
De kansen tot verdere sterkere
groei van het havengebeuren zijn
thans aanwezig. Er zal met ver
eende krachten dienen te worden
aangepakt om de plaats die Vlis
singen thans inneemt te behouden
en verder uit te bouwen. De be
zwaren die door de eeuwen heen
tegen een groei van Vlissingen
bestonden zijn nog steeds aanwezig
n.l. een kleine bevolkingscon
centratie rond Vlissingen en in
Zeeland. Vergeleken met Rotterdam
is er minder invloed van de loka
le overheid in Vlissingen en een
nimmer aflatende tegenwerking van
Rotterdam in verband met de vrees
voor mogelijke concurrentie in
Vlissingen
Leden die de kontributie 1986
nog niet hebben voldaan worden
verzocht dit nog even te doen. U
kunt hiervoor het beste gebruik
maken van de reeds toegezonden
accept-girokaart. Ter herinne
ring: Postbank nr. 330198 of ABN
bankrekening nr. 51.08.48.265
t.n.v. Vereniging Vrienden van
het Stedelijk Museum VI issingen
De penningmeester