15 STATION nieuwe leden van rijke stucornamenten voorzien. Boven de ingang aan de stadszijde was een groot glas-in-lood raam met o.a. het gemeentewapen van Vlissingen erin verwerkt. Vlissingen was een kopstationHet stationsgebouw stond loodrecht op de richting van de sporen. Langs de sporen waren drie perrons die door middel van een dwarsperron langs de volle breedte van het station met elkaar waren verbon den. In het gebouw waren verder verschillende dienstruimten en ook de woning van de stationschef. Het station was uitgerust met het "nieuwe licht", zoals men elek triciteit in die dagen noemde.Het spooremplacement bezat daartoe een eigen kolengestookte centrale. Het oude lokaalstation bij de Keersluisbrug werd allengs minder belangrijk. Nog slechts enkele reizigerstreinen deden dit stati on aan. Na de Eerste Wereldoorlog werd het voornamelijk nog voor goederenvervoer gebruikt. Bij de Bevrijding in 1944 is het prachtige stationsgebouw zo erg verwoest dat het niet meer opge bouwd kon worden. In de plaats verrees aan het begin van de 50er jaren het huidige stationsgebouw; veel bescheidener van opzet maar niettemin karakteristiek. Het weerspiegelde wel het einde van een tijdperk. Vlissingen had geen beteknis meer als internationaal knooppunt van reizigers- en goe derenvervoer. De mailboot werd in 1949 definitief naar Hoek van Holland overgebracht, de spoorlijn degradeerde tot een lokaallijntje. Pas de laatste 15 jaar heeft Vlissingen haar oude positie met betrekking tot het openbaar ver voer weer teruggewonnen. Toch is er nog iets over van dat oude havenstation uit 1894: de stationsoverkappingen. De giet ijzeren kolommen in de vorm van een klassieke zuil en de bijbeho rende draagkonstruktie zijn nog origineel. Het huidige station is er eenvoudig tegenaan gebouwd.Een stukje spoorwegverleden om zuinig op te zijn. In het afgelopen kwartaal hebben zich 14 nieuwe leden aangemeld: L. B. H.M E.A Lokerse Kranen, Snoek, Elipse, B. Kramer, A. Ceelen, I.C. Dijxhoorn-Stroeve Dr. J. Bosch, M. Ouwerhand, W.P. Jacobs, C.C. Kamermans, J. Stuurwold, M.R. van IJzerloo, Karin Kranen, Vlissingen Middelburg Vlissingen Vlissingen Vlissingen Eindhoven Vlissingen Vlissingen Vlissingen Vlissingen Vlissingen Vlissingen Vlissingen Middelburg Alle leden namens het bestuur van harte welkom! Het ledental is hiermee gekomen op 343.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 16