DE OLAU LINE 16 P.A. CRAMER Je kunt een ontwikkeling vanuit diverse punten bezien. Zo ook de ontwikkeling van de Olau Line door een statistische opgave van de feiten. Vanuit een ander gezichtspunt wordt het verhaal toch iets an ders. Ik herinner me nog heel goed dat een medewerker een keer zei: "Hier zijn ze altijd aan het ver huizen of verbouwen. En als ze dat niet doen, zijn ze vast de volgende verhuizing wel weer aan het uitwerken.Je moet gaan oppas sen als ze zich langer rustig houden." Inderdaad is het ook zo. Toen 01e Lauritzen, in zijn werk kamer in Hellerup, Denemarken, vond dat hij beter de veerdienst op Engeland vanuit Vlissingen kon gaan regelen, is kort daarop één persoon in Vlissingen aan het werk gegaan. Hem werd gezegd: "Hier heb je de beschikking over 2 schepen en begin maar." Vanuit de betonnen loods naast de weeg brug in de Vlissingse Binnenhaven werd het Vlissingse deel opge start. Kort nadat de Olau West in januari 1975 voor de eerste keer aanlegde in de Binnenhaven, werd er een begin gemaakt om de oude loods in een redelijk kantoor te doen veranderen. Het aantal passagiers was boven de verwachting en het personeels bestand moest aangepast en ge huisvest kunnen worden. Ook het terrein was zeer gebrekkig. Geen wonder dat de sceptici het jonge bedrijf weinig kans gavenGelukkig voor alle medewerkers hebben ze het bij het verkeerde eind gehad. Dat zelfde eerste jaar kwam een groter schip, de Olau Dana, het tweede schip, de Olau East, ver vangen. Er werd een tijdelijke bete re passagiersaccomodatie gebouwd. Het vervoersaanbod bleef stijgen en heeft heel wat last bezorgd aan de andere bedrijven aan de Binnenhaven.De trailers en auto's voor Olau stonden overal. Dit heeft ertoe geleid dat in het voorjaar van 1976 een nieuwe ter minal aan de Buitenhaven in ge bruik werd genomen. De werknemers konden hun geluk niet op. Geen lekkage meer, het licht bleef branden als de Koninklijke Mare chaussee haar werk begon. Echter was dit geluk voor sommigen van korte duur. Doordat de Olau Dana was vervangen door weer een gro ter schip, de Olau Einn, en de Olau Kent ingebruik was genomen, was de ruimte al gauw weer te klein.De eerste verbouwingen wer den al uitgewerkt en er versche nen opnieuw tijdelijke onderkomens. Het terrein werd opnieuw aange past, en ze zaten er net! Geen wonder eigenlijk als je bedenkt, dat men het eerste jaar een ra ming had van 45.000 passagiers en er 228.000 kwamen. In 1976 waren deze getallen gestegen tot 450000 passagiers per jaar met 17.000 vrachteenheden. Op 1 januari 1978 verkocht de op richter 01e Lauritzen zijn bedrijf aan TT-Linie GmbH Co in Hamburg waardoor de weg werd vrijgemaakt voor een nog verdere expansie van de veerdienst.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 17