DE OLAU LINE
16
P.A. CRAMER
Je kunt een ontwikkeling vanuit
diverse punten bezien. Zo ook de
ontwikkeling van de Olau Line
door een statistische opgave van
de feiten.
Vanuit een ander gezichtspunt
wordt het verhaal toch iets an
ders. Ik herinner me nog heel goed
dat een medewerker een keer zei:
"Hier zijn ze altijd aan het ver
huizen of verbouwen. En als ze
dat niet doen, zijn ze vast de
volgende verhuizing wel weer aan
het uitwerken.Je moet gaan oppas
sen als ze zich langer rustig
houden." Inderdaad is het ook zo.
Toen 01e Lauritzen, in zijn werk
kamer in Hellerup, Denemarken,
vond dat hij beter de veerdienst
op Engeland vanuit Vlissingen kon
gaan regelen, is kort daarop één
persoon in Vlissingen aan het
werk gegaan. Hem werd gezegd:
"Hier heb je de beschikking over
2 schepen en begin maar." Vanuit
de betonnen loods naast de weeg
brug in de Vlissingse Binnenhaven
werd het Vlissingse deel opge
start. Kort nadat de Olau West in
januari 1975 voor de eerste keer
aanlegde in de Binnenhaven, werd
er een begin gemaakt om de oude
loods in een redelijk kantoor te
doen veranderen.
Het aantal passagiers was boven
de verwachting en het personeels
bestand moest aangepast en ge
huisvest kunnen worden. Ook het
terrein was zeer gebrekkig. Geen
wonder dat de sceptici het jonge
bedrijf weinig kans gavenGelukkig
voor alle medewerkers hebben ze
het bij het verkeerde eind gehad.
Dat zelfde eerste jaar kwam een
groter schip, de Olau Dana, het
tweede schip, de Olau East, ver
vangen. Er werd een tijdelijke bete
re passagiersaccomodatie gebouwd.
Het vervoersaanbod bleef stijgen
en heeft heel wat last bezorgd
aan de andere bedrijven aan de
Binnenhaven.De trailers en auto's
voor Olau stonden overal. Dit
heeft ertoe geleid dat in het
voorjaar van 1976 een nieuwe ter
minal aan de Buitenhaven in ge
bruik werd genomen. De werknemers
konden hun geluk niet op. Geen
lekkage meer, het licht bleef
branden als de Koninklijke Mare
chaussee haar werk begon. Echter
was dit geluk voor sommigen van
korte duur. Doordat de Olau Dana
was vervangen door weer een gro
ter schip, de Olau Einn, en de
Olau Kent ingebruik was genomen,
was de ruimte al gauw weer te
klein.De eerste verbouwingen wer
den al uitgewerkt en er versche
nen opnieuw tijdelijke onderkomens.
Het terrein werd opnieuw aange
past, en ze zaten er net! Geen
wonder eigenlijk als je bedenkt,
dat men het eerste jaar een ra
ming had van 45.000 passagiers en
er 228.000 kwamen. In 1976 waren
deze getallen gestegen tot 450000
passagiers per jaar met 17.000
vrachteenheden.
Op 1 januari 1978 verkocht de op
richter 01e Lauritzen zijn bedrijf
aan TT-Linie GmbH Co in Hamburg
waardoor de weg werd vrijgemaakt
voor een nog verdere expansie van
de veerdienst.