17
OLAU LINE
Er werden plannen gemaakt de
schepen opnieuw te vervangen door
nog grotere schepen. De kiel van
de Olau Hollandia werd in mei
1980 gelegd en daarmee begon Olau
het tijdperk van de grootste en
meest luxueuze veerschepen op de
Noordzee. De Olau Hollandia kwam
in maart 1981 in dienst en zij
kreeg in mei 1982 gezelschap van
haar zusterschip Olau Britannia.
Pas dit jaar heeft Olau een deel
hiervan moeten prijsgeven aan de
Stoomvaart Maatschappij Zeeland.
De komst van deze grote schepen
maakte het noodzakelijk dat de
terreinen in 1980 grondig werden
aangepast. Het terrein van Mal-
linckrodt en een deel van het
terrein van Nimeta werd aan het
terrein van Olau toegevoegd. Men
dacht dat ze nu voorlopig hiermee
wel vooruit konden. Maar al gauw
waren alle stukken hiervan ook
volledig in gebruik en moest op
nieuw worden uitgezien naar meer
terrein. Dit werd gevonden in het
terrein van Herstaco, wat werd
toegevoegd. In de loop van 1980
werd ook de terminal grondig her
zien en het gebouw werd met 50?ó
vergroot.De beide schepen zorgden
voor steeds meer nieuwe passa
giers en vrachteenheden. De twee
schepen bleken zelfs te weinig
capaciteit te hebben. Eerst kwa
men er incidenteel extra schepen
voor slechts enkele reizen om het
vervoersaanbod te helpen verwer
ken. Dit is nu al een tijd veran
derd in een vast derde schip,
speciaal voor vrachtdoeleinden.De
grondige verbouwing in 1980 bleek
ook niet voldoende.In 1984 werden
de aanlegfaciliteiten aanzienlijk
uitgebreid. Er kwam een tweede
aanlegsteiger en daarbij werd het
terrein aan de waterzijde grondig
herzien en aangepast. In 1985 was
het terminal-gebouw weer aan de
beurt en werd opnieuw 300 m2 ver
groot. Tevens werd de gehele pas
sagiershal grondig aangepakt en
vernieuwd. In 1986 werd er weer
een plan in uitvoering gegeven.Op
een nieuw stuk terrein, het laat
ste deel van Nimetaterrein aan de
Buitenhaven, is men begonnen met
het bouwen van een grote loods,
die bestemd zal worden voor o.a.
de bevoorrading van de schepen.De
werknemer uit het begin van dit
verhaal is tot nu toe op zijn wen
ken bediend en het ziet er naar
uit dat dit in de toekomst ook
nog wel zal blijven gebeuren. Of
hij daar altijd even gelukkig mee
is valt te betwijfelen, omdat hij
een van de medewerkers is die al
tijd loopt te sjouwen met de spul
len. Ik denk dat hij met mij nog
eens terugdenkt aan die periode
in de Binnenhaven en dan vast
stelt dat er in die elf jaar veel
is veranderd. Veel meer dan je
normaal gesproken in zo'n tijdsbe
stek zou verwachten. Voor de sta
tistische opgave zal ik het ver
haal afmaken: Olau begon met een
betonnen loodsje en 5700 m2 ter
rein. Nu beslaat het terrein
80.000 m2 en vervoert 680.000
passagiers, 180.000 auto's en
55.000 vrachteenheden.