17 OLAU LINE Er werden plannen gemaakt de schepen opnieuw te vervangen door nog grotere schepen. De kiel van de Olau Hollandia werd in mei 1980 gelegd en daarmee begon Olau het tijdperk van de grootste en meest luxueuze veerschepen op de Noordzee. De Olau Hollandia kwam in maart 1981 in dienst en zij kreeg in mei 1982 gezelschap van haar zusterschip Olau Britannia. Pas dit jaar heeft Olau een deel hiervan moeten prijsgeven aan de Stoomvaart Maatschappij Zeeland. De komst van deze grote schepen maakte het noodzakelijk dat de terreinen in 1980 grondig werden aangepast. Het terrein van Mal- linckrodt en een deel van het terrein van Nimeta werd aan het terrein van Olau toegevoegd. Men dacht dat ze nu voorlopig hiermee wel vooruit konden. Maar al gauw waren alle stukken hiervan ook volledig in gebruik en moest op nieuw worden uitgezien naar meer terrein. Dit werd gevonden in het terrein van Herstaco, wat werd toegevoegd. In de loop van 1980 werd ook de terminal grondig her zien en het gebouw werd met 50?ó vergroot.De beide schepen zorgden voor steeds meer nieuwe passa giers en vrachteenheden. De twee schepen bleken zelfs te weinig capaciteit te hebben. Eerst kwa men er incidenteel extra schepen voor slechts enkele reizen om het vervoersaanbod te helpen verwer ken. Dit is nu al een tijd veran derd in een vast derde schip, speciaal voor vrachtdoeleinden.De grondige verbouwing in 1980 bleek ook niet voldoende.In 1984 werden de aanlegfaciliteiten aanzienlijk uitgebreid. Er kwam een tweede aanlegsteiger en daarbij werd het terrein aan de waterzijde grondig herzien en aangepast. In 1985 was het terminal-gebouw weer aan de beurt en werd opnieuw 300 m2 ver groot. Tevens werd de gehele pas sagiershal grondig aangepakt en vernieuwd. In 1986 werd er weer een plan in uitvoering gegeven.Op een nieuw stuk terrein, het laat ste deel van Nimetaterrein aan de Buitenhaven, is men begonnen met het bouwen van een grote loods, die bestemd zal worden voor o.a. de bevoorrading van de schepen.De werknemer uit het begin van dit verhaal is tot nu toe op zijn wen ken bediend en het ziet er naar uit dat dit in de toekomst ook nog wel zal blijven gebeuren. Of hij daar altijd even gelukkig mee is valt te betwijfelen, omdat hij een van de medewerkers is die al tijd loopt te sjouwen met de spul len. Ik denk dat hij met mij nog eens terugdenkt aan die periode in de Binnenhaven en dan vast stelt dat er in die elf jaar veel is veranderd. Veel meer dan je normaal gesproken in zo'n tijdsbe stek zou verwachten. Voor de sta tistische opgave zal ik het ver haal afmaken: Olau begon met een betonnen loodsje en 5700 m2 ter rein. Nu beslaat het terrein 80.000 m2 en vervoert 680.000 passagiers, 180.000 auto's en 55.000 vrachteenheden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 18