I
PSD
Elke haven heeft zijn specifieke
problemen. Breskens is moeilijk bij
vloed vanwege de golfslag, Ter-
neuzen is een echte flessehals bij
eb. Als je terugkijkt zijn we onder
moeilijke omstandigheden begonnen.
Nu is de veerboot net een drijven
de parkeergarage. Soms best risi-
kovol; denk aan al die tankauto's
met chemicaliën of gas. Bij storm
in feite drijvende bommen.
Vreemd genoeg vallen de veerboten
onder de binnenvaart.Dit betekent
dat altijd voorrang gegeven moet
worden aan de zeeschepen. Dit le
verde vroeger nogal eens proble
men op. Nu is er over de Schelde
een vrije doorvaart gegarandeerd.
Bij mist moet je ca 5 minuten voor
afvaart de opkomende zeeschepen
traceren en via de marifoon kon-
takt opnemen. Ook daar is dankzij
de moderne techniek veel verbete
ring in gekomen. De eerste primi
tieve radar,Decca, had een schei
dend vermogen van 30 meter; nu is
dat 6 meter.
Nog een aardig verhaal uit de tijd
van de vrije veren (1945-1950 en
na 1953).Een passagier uit Zeeuws
Vlaanderen installeerde zich met
zijn hele gezin in de kantine. Hij
bestelt, bestelt nogmaals en nog
maals. In Vlissingen aangekomen
komt de hofmeester met de reke
ning. Enigszins verontwaardigd
sprak deze passagier toen de his-p
torische woorden: "Ik docht datL
'ier alles vrie was".
zo vertelt-
"We voererj
"Ja,éénmaal ben ik bij een reddin
betrokken geweest",
dhr. Klinken verder,
van Breskens naar Vlissingen.Van
af de brug zagen we een zand
schuit richting Sloehaven gaan.Er
was deining en hij leek in moei
lijkheden. We zijn zo snel mogelijk
naar Vlissingen gevaren en gelost
De schuit was inmiddels omgesla
gen. Ik heb toen het bevel gegeven
het laden te staken en af te va
ren. De moeilijkheid was dat een
veerpont maar een smal deurtje
langszij heeft. Toch slaagden we
erin de drenkelingen, die op een
soort vlet dreven, aan boord te
hijsen.De direkteur was de volgen
de dag beslist niet ingenomen met
onze aktie. Van de gedeputeerde
hebben we later nog een kompli-
ment gekregen."
Nog een laatste stukje geschiede
nis. In 1953 was Zeeland afgeslo
ten van de rest van het land. De
spoorlijn was onberijdbaar. De PSD
is daar toen ingesprongen en
heeft enkele weken een verbinding
van Katseveer naar Dordrecht on
derhouden met de "Prins Willem IV
's Ochtends om 7.00 uur heen en
om 14.00 uur terug, toen de enige
verbinding met Zeeland.
De "Koningin Juliana"
en de "Prins Bernhard"
aan de Binnenhaven
wachtend op hun be
stemming.