I PSD Elke haven heeft zijn specifieke problemen. Breskens is moeilijk bij vloed vanwege de golfslag, Ter- neuzen is een echte flessehals bij eb. Als je terugkijkt zijn we onder moeilijke omstandigheden begonnen. Nu is de veerboot net een drijven de parkeergarage. Soms best risi- kovol; denk aan al die tankauto's met chemicaliën of gas. Bij storm in feite drijvende bommen. Vreemd genoeg vallen de veerboten onder de binnenvaart.Dit betekent dat altijd voorrang gegeven moet worden aan de zeeschepen. Dit le verde vroeger nogal eens proble men op. Nu is er over de Schelde een vrije doorvaart gegarandeerd. Bij mist moet je ca 5 minuten voor afvaart de opkomende zeeschepen traceren en via de marifoon kon- takt opnemen. Ook daar is dankzij de moderne techniek veel verbete ring in gekomen. De eerste primi tieve radar,Decca, had een schei dend vermogen van 30 meter; nu is dat 6 meter. Nog een aardig verhaal uit de tijd van de vrije veren (1945-1950 en na 1953).Een passagier uit Zeeuws Vlaanderen installeerde zich met zijn hele gezin in de kantine. Hij bestelt, bestelt nogmaals en nog maals. In Vlissingen aangekomen komt de hofmeester met de reke ning. Enigszins verontwaardigd sprak deze passagier toen de his-p torische woorden: "Ik docht datL 'ier alles vrie was". zo vertelt- "We voererj "Ja,éénmaal ben ik bij een reddin betrokken geweest", dhr. Klinken verder, van Breskens naar Vlissingen.Van af de brug zagen we een zand schuit richting Sloehaven gaan.Er was deining en hij leek in moei lijkheden. We zijn zo snel mogelijk naar Vlissingen gevaren en gelost De schuit was inmiddels omgesla gen. Ik heb toen het bevel gegeven het laden te staken en af te va ren. De moeilijkheid was dat een veerpont maar een smal deurtje langszij heeft. Toch slaagden we erin de drenkelingen, die op een soort vlet dreven, aan boord te hijsen.De direkteur was de volgen de dag beslist niet ingenomen met onze aktie. Van de gedeputeerde hebben we later nog een kompli- ment gekregen." Nog een laatste stukje geschiede nis. In 1953 was Zeeland afgeslo ten van de rest van het land. De spoorlijn was onberijdbaar. De PSD is daar toen ingesprongen en heeft enkele weken een verbinding van Katseveer naar Dordrecht on derhouden met de "Prins Willem IV 's Ochtends om 7.00 uur heen en om 14.00 uur terug, toen de enige verbinding met Zeeland. De "Koningin Juliana" en de "Prins Bernhard" aan de Binnenhaven wachtend op hun be stemming.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 22