VLIEGVELD
8
door allerlei regelgeving in goe
de banen te leiden. Regelgeving
niet alleen voor in de lucht,maar
ook voor op het land. Door de of
ficiële aanwijzing tot luchtvaart
terrein van vliegveld Vlissingen
volgde er met ingang van 1931 een
bouwverbod voor de omgeving. Bin
nen een strook van 200 meter
mocht bijvoorbeeld niet hoger dan
20 meter gebouwd worden. Dat was
niet alleen schadelijk voor parti
culieren in die omgeving, maar in
dit geval ook voor de gemeente
Vlissingen die al een bebouwings
plan en rioleringsplan had opge
maakt waarvoor kosten waren ge
maakt. De gemeente claimde die
schade, die geraamd werd op ca.
4500,- bij de Minister van Wa
terstaat die verantwoordelijk voor
de zaak was. Het antwoord van de
minister was ondubbelzinnig. Hij
schreef: "Aangezien de tijdsom
standigheden tot de uiterste zui
nigheid in het besteden van 's
Lands gelden vragen, wordt thans
bepaaldelijk met het oog op de aan
een bouwverbod verbonden kosten
overwogen, of het niet wenschelijk
zou zijn om het luchtvaartterrein
terug te brengen tot een noodlan
dingsterrein". Tenslotte deelde
de minister nog fijntjes mee dat
bij definitieve beslissing over
het al of niet open blijven als
een volwaardig luchtvaartterrein
de raming van de kosten, aan het
bouwverbod verbonden, van overwe
gende invloed kunnen zijn. Hij ver
zocht dan ook het college na ken
nisneming van dit alles hem mee
te delen of er nog op een schade
claim van de gemeente Vlissingen
gerekend moest worden.De gemeente
berichtte tenslotte de minister
dat ze afzag van de schadeclaim.
De brief van "Den Haag" had vol-
doende indruk gemaakt.
Met ingang van 1 juli 1932 werd
het vliegveld aangewezen voor al
gemeen luchtverkeer en kon de
K.L.M. zoals gezegd de lijndienst
starten. Op 24 juni 1933 volgde
de officiële opening van de lijn
Amsterdam - Rotterdam - Haamstede
- Vlissingen - Knokke(Zoute).Door
het vele gebruik dat er van de
lijndiensten gemaakt werd was er
al spoedig behoefte aan uitbrei
ding van het stationsgebouwtje,
annex restaurant. Dit restaurant
werd door de K.L.M. geëxploiteerd.
De beheerder daarvan was tevens
stationschef. Bij het opstellen
van de dienstregeling werd zoveel
mogelijk rekening gehouden met de
aansluitingen op de boten van de
Provinciale StoombootdienstenOn
danks de redelijke resultaten van
de lijndiensten kwam er toch vrij
abrupt een einde aan. Op 22 au
gustus 1939 werden ze gestaakt
als gevolg van oorlogsdreiging.De
inundatie van Walcheren in 1944
betekende het definitieve einde
van het luchtvaartterrein Vlis
singen. Thans herinnert aan die
luchtvaartperiode in de geschie
denis van de gemeente Vlissingen
allleen nog maar de openbare ba
sisschool "De Startbaan" die on
geveer op een stuk van het grond
gebied staat van het voormalig
Vliegveld Vlissingen.