VLIEGVELD 8 door allerlei regelgeving in goe de banen te leiden. Regelgeving niet alleen voor in de lucht,maar ook voor op het land. Door de of ficiële aanwijzing tot luchtvaart terrein van vliegveld Vlissingen volgde er met ingang van 1931 een bouwverbod voor de omgeving. Bin nen een strook van 200 meter mocht bijvoorbeeld niet hoger dan 20 meter gebouwd worden. Dat was niet alleen schadelijk voor parti culieren in die omgeving, maar in dit geval ook voor de gemeente Vlissingen die al een bebouwings plan en rioleringsplan had opge maakt waarvoor kosten waren ge maakt. De gemeente claimde die schade, die geraamd werd op ca. 4500,- bij de Minister van Wa terstaat die verantwoordelijk voor de zaak was. Het antwoord van de minister was ondubbelzinnig. Hij schreef: "Aangezien de tijdsom standigheden tot de uiterste zui nigheid in het besteden van 's Lands gelden vragen, wordt thans bepaaldelijk met het oog op de aan een bouwverbod verbonden kosten overwogen, of het niet wenschelijk zou zijn om het luchtvaartterrein terug te brengen tot een noodlan dingsterrein". Tenslotte deelde de minister nog fijntjes mee dat bij definitieve beslissing over het al of niet open blijven als een volwaardig luchtvaartterrein de raming van de kosten, aan het bouwverbod verbonden, van overwe gende invloed kunnen zijn. Hij ver zocht dan ook het college na ken nisneming van dit alles hem mee te delen of er nog op een schade claim van de gemeente Vlissingen gerekend moest worden.De gemeente berichtte tenslotte de minister dat ze afzag van de schadeclaim. De brief van "Den Haag" had vol- doende indruk gemaakt. Met ingang van 1 juli 1932 werd het vliegveld aangewezen voor al gemeen luchtverkeer en kon de K.L.M. zoals gezegd de lijndienst starten. Op 24 juni 1933 volgde de officiële opening van de lijn Amsterdam - Rotterdam - Haamstede - Vlissingen - Knokke(Zoute).Door het vele gebruik dat er van de lijndiensten gemaakt werd was er al spoedig behoefte aan uitbrei ding van het stationsgebouwtje, annex restaurant. Dit restaurant werd door de K.L.M. geëxploiteerd. De beheerder daarvan was tevens stationschef. Bij het opstellen van de dienstregeling werd zoveel mogelijk rekening gehouden met de aansluitingen op de boten van de Provinciale StoombootdienstenOn danks de redelijke resultaten van de lijndiensten kwam er toch vrij abrupt een einde aan. Op 22 au gustus 1939 werden ze gestaakt als gevolg van oorlogsdreiging.De inundatie van Walcheren in 1944 betekende het definitieve einde van het luchtvaartterrein Vlis singen. Thans herinnert aan die luchtvaartperiode in de geschie denis van de gemeente Vlissingen allleen nog maar de openbare ba sisschool "De Startbaan" die on geveer op een stuk van het grond gebied staat van het voormalig Vliegveld Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 9