3 VOORWOORD Geachte lezer, Openbaar vervoer, bijna niemand kan zonder. De bus, de trein, de boot, zo op z'n tijd maken we er allemaal gebruik van. Akkoord, de een meer dan de ander. Oók mensen die een auto hebben. Een auto kan kapot gaan of mee moeten naar 'de overkant'Op zo'n moment kan ook de automobi list niet zonder. Kortom: openbaar vervoer is onmisbaar Het is dan ook niet voor niets dat het openbaar vervoer indertijd als beleidsterrein aan de portefeuilles van het college van burgemeester en wethouders van Vlissingen is toegevoegdMomenteel valt het onder mijn beheer. Regelmatig wordt me gevraagd"Gebeurt daar nu nog wel eens wat mee?" of "Wat kan de gemeente daar nu voor invloed op uitoe fenen, 't is toch allemaal afhankelijk van het rijk?" Ik wijs in dat verband vaak op de voorstadshalte in Oost-SouburgDat die er gekomen is, is toch in belangrijke mate te danken aan de druk die de gemeente heeft uitgeoefend op de NS en het rijk .Waarbij niet mag worden vergeten dat de gemeente het ook mogelijk gemaakt heeft dat deze voorstadshalte er kwam. Niet alleen formeel, bestemmingsplanmatig bijvoorbeeldmaar ook door aardig in de buidel te tasten voor de aanpassing van de om geving. In feite heb ik daarmee de hoofdlijnen op dit beleidsterrein geschetsthet signaleren van behoeftendie signalen - onderbouwd en wel - doorgeven èn ze, voor zover dat in ons vermogen ligt helpen verwezenlijkenZo zullen we ons als gemeentebestuur sterk blijven ma ken voor het doortrekken van de busdienst van de ZWN naar de binnen stad. De oudere Vlissingers onder de lezers van "Den Spiegel" zullen zich vast nog wel de tijd weten te herinneren dat de bus door de binnenstad reed. Tijden veranderenzeker op het gebied van het openbaar vervoer. Deze uitgave getuigt daar ook van. In Vlissingen zijn de moderne mi- di-bussen' nu net zo vertrouwd als voor de oorlog de stoomtram.Snelle intercitys denderen nu over de sporen, waar vroeger stoomlocs zwoeg den. Waar voorheen windkracht en stoom voor vervoer over water naar alle windstreken zorgde, klieven nu moderne schepen door het water. Openbaar vervoerhoevele eeuwen heeft dat al geen rol gespeeld in onze samenleving Ook in VI iss ingenwaarbij de ligging aan het water natuurlijk een be langrijke rol speelde èn nog speelt. Als wethouder van openbaar ver voer ben ik er best trots op dat het openbaar vervoer in en vanuit Vlissingen op zo'n hoog peil staat, met een veerdienst naar Engeland een veerdienst naar Breskenstwee spoorwegstations en busverbindingen die - op de binnenstad na - toch vrijwel geheel de gemeente bestrijken. Alleen een vliegveld hebben we niet meer, wel - zoals u verderop kunt lezen - een vlieghistorie Al met al doet het me deugd dat de redaktie van dit blad het openbaar vervoer in Vlissingen als onderwerp voor deze uitgave heeft gekozen. Dat dat boeiende verhalen heeft opgeleverd kan ik u hier wel verklap pen. Graag wens ik u veel plezier bij het lezen toe. T.R.K. Meijerswethouder voor openbaar vervoer c.a. van Vlissingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 4