VLIEGVELD VLISSINGEN
C.H.J. PETERS
Dames en heren, Vrienden van het Stedelijk Museum Vlissingen,
In 1986 hebben er weer een groot aantal activiteiten binnen de vereniging plaatsgevonden. Verschillende
schenkingen, excursies en lezingen stonden op het programma. Het aantal leden is wederom toegenomen en
bedraagt momenteel bijna 350. In de afgelopen vijf jaren is ons ledental met 300 toegenomen. Toen wij in
februari 1982 de vereniging van vrienden oprichtten, konden we met ongeveer 50 donateurs niet vermoeden
dat we in 1987 opwaarts gaan naar de 400. Dit stimuleert het bestuur om door te gaan met zijn werk. In de
nabije toekomst zal het bestuur meer vrijwilligers moeten inschakelen bij het vele werk dat de activiteiten
met zich meebrengen. Zeker bij de jeugdactiviteiten zouden een aantal jongelui van tussen 15 en 18 jaar
zeer welkom zijn. De activiteiten voor de jeugd gaan in 1987 definitief van start. Jongelui vanaf 7 jaar
zijn welkom. Op het programma staan o.a. kleine excursies buiten het museum; binnen het museum staat de
creativiteit meer in de belangstelling.Het is goed om jongeren vertrouwd te maken met het museum. Helaas
denkt men nog steeds (niet alleen bij de jeugd) bij het woord museum aan een paar"stoffige oudheidskamers','
beheerd door een aantal bejaarden. Gelukkig wordt dit anders en vindt er momenteel een drempelverlaging
plaats. Sprak ik in figuurlijke zin over drempelverlaging, helaas telt dit letterlijk nog niet voor gehan
dicapten. De toegang tot het Vlissings museum is voor gehandicapten een zeer moeilijke zaak, ook binnen
het museum met de vele trappen. Een van de taken die de Vrienden zich stellen voor de toekomst is zeker
het toegankelijk maken van het museum voor deze groep mensen. Zeker een van de voornaamste taken van de
Vrienden is het behoud van de collectie van het museum, met name de vele objecten die nu nog opgeslagen
liggen en eigenlijk dienen te worden gerestaureerd. Ik denk hierbij aan b.v. verschillende aquarellen die
vocht of waterschade hebben opgelopen. Ik hoop dat de Vrienden hier spoedig een oplossing voor zullen
vinden. Zo gauw onze financiën dit toelaten zal dit zeker ons nieuwe restauratieproject worden. Ons eer
ste object, de "Tromp", wordt momenteel in Amsterdam gerestaureerd. Ook het komende jaar zullen een aan
tal lezingen en excursies door de Vrienden worden verzorgd. Speciale aandacht wil ik vragen voor het mu
seumweekend op 1 en 2 mei 1987.In dit weekend zal tevens de viering plaatsvinden van ons eerste lustrum.
Verschillende activiteiten zullen dan plaatsvinden in het museum, zowel voor de jeugd als voor volwasse
nen. Uiteraard zult u hierover nog nader geïnformeerd worden. Samen met u hoop ik dat het vriendenaantal
in 1987 wederom vermeerderd, om op deze manier de collectie van het museum te behouden en te kunnen uit
breiden. Vanaf deze plaats een hartelijk dank aan al degenen die het afgelopen jaar hun medewerking hebben
verleend aan de vereniging. Speciaal een dankwoord voor het vele werk aan de redactieleden en de leden
van het bestuur. Namens het bestuur en de redactie wens ik u en die u dierbaar zijn een voorspoedig 1987
met de spreuk van Cicero: "EEN VRIEND IS NOODZAKELIJKER DAN WATER EN VUUR".
Mevr. W. van Nassau-Damen, voorzitter.
Tot aan de Tweede Wereldoorlog
kon Vlissingen vanuit de eigen
gemeente gebruik maken van de
luchtvaart als nieuw middel van
vervoer. Zowel voor passagiers
als voor goederen.
Oorspronkelijk kon dit vanaf een
stuk exercitieterrein van de land
macht dat aan het eind van de
Eerste Wereldoorlog aangelegd was.
In eerste instantie ging het toen
nog om een veldje van bescheiden
omvang, waar vliegtuigjes zowel
van de landmacht als marine ge
bruik van maakten. Later kreeg
men behoefte aan een groter veld.
Dat werd gevonden door het voor
malige Midden-Kroonwerk en omlig
gende gronden van de vestingwer
ken van Napoleon er bij te betrek
ken. Dit karwei werd opgeknapt
door de marine. Daardoor kwam het
beheer van het vliegveld in han
den van de marine.
Na de uitbreiding van het terrein,
waarvan 0,4 ha op Souburgs grond
gebied lag, ongeveer 30 ha groot.
Geheel in tegenstelling tot de
grootte van het stuk terrein dat
in die gemeente lag was de naam
van het vliegveld: Luchtvaartter
rein Souburg. Althans tot 10 no
vember 1922. Toen werd bij minis
teriële beschikking de naam in
overeenstemming gebracht met de
gemeente waarin het grootste deel
van het terrein lag: Luchtvaart
terrein Vlissingen. Het bestond
uit het grondgebied waar nu het
sportvelden - complex ten noorden
van de President Rooseveltlaan
ligt, Weyevliet en het zuidelijk