VLIEGVELD VLISSINGEN C.H.J. PETERS Dames en heren, Vrienden van het Stedelijk Museum Vlissingen, In 1986 hebben er weer een groot aantal activiteiten binnen de vereniging plaatsgevonden. Verschillende schenkingen, excursies en lezingen stonden op het programma. Het aantal leden is wederom toegenomen en bedraagt momenteel bijna 350. In de afgelopen vijf jaren is ons ledental met 300 toegenomen. Toen wij in februari 1982 de vereniging van vrienden oprichtten, konden we met ongeveer 50 donateurs niet vermoeden dat we in 1987 opwaarts gaan naar de 400. Dit stimuleert het bestuur om door te gaan met zijn werk. In de nabije toekomst zal het bestuur meer vrijwilligers moeten inschakelen bij het vele werk dat de activiteiten met zich meebrengen. Zeker bij de jeugdactiviteiten zouden een aantal jongelui van tussen 15 en 18 jaar zeer welkom zijn. De activiteiten voor de jeugd gaan in 1987 definitief van start. Jongelui vanaf 7 jaar zijn welkom. Op het programma staan o.a. kleine excursies buiten het museum; binnen het museum staat de creativiteit meer in de belangstelling.Het is goed om jongeren vertrouwd te maken met het museum. Helaas denkt men nog steeds (niet alleen bij de jeugd) bij het woord museum aan een paar"stoffige oudheidskamers',' beheerd door een aantal bejaarden. Gelukkig wordt dit anders en vindt er momenteel een drempelverlaging plaats. Sprak ik in figuurlijke zin over drempelverlaging, helaas telt dit letterlijk nog niet voor gehan dicapten. De toegang tot het Vlissings museum is voor gehandicapten een zeer moeilijke zaak, ook binnen het museum met de vele trappen. Een van de taken die de Vrienden zich stellen voor de toekomst is zeker het toegankelijk maken van het museum voor deze groep mensen. Zeker een van de voornaamste taken van de Vrienden is het behoud van de collectie van het museum, met name de vele objecten die nu nog opgeslagen liggen en eigenlijk dienen te worden gerestaureerd. Ik denk hierbij aan b.v. verschillende aquarellen die vocht of waterschade hebben opgelopen. Ik hoop dat de Vrienden hier spoedig een oplossing voor zullen vinden. Zo gauw onze financiën dit toelaten zal dit zeker ons nieuwe restauratieproject worden. Ons eer ste object, de "Tromp", wordt momenteel in Amsterdam gerestaureerd. Ook het komende jaar zullen een aan tal lezingen en excursies door de Vrienden worden verzorgd. Speciale aandacht wil ik vragen voor het mu seumweekend op 1 en 2 mei 1987.In dit weekend zal tevens de viering plaatsvinden van ons eerste lustrum. Verschillende activiteiten zullen dan plaatsvinden in het museum, zowel voor de jeugd als voor volwasse nen. Uiteraard zult u hierover nog nader geïnformeerd worden. Samen met u hoop ik dat het vriendenaantal in 1987 wederom vermeerderd, om op deze manier de collectie van het museum te behouden en te kunnen uit breiden. Vanaf deze plaats een hartelijk dank aan al degenen die het afgelopen jaar hun medewerking hebben verleend aan de vereniging. Speciaal een dankwoord voor het vele werk aan de redactieleden en de leden van het bestuur. Namens het bestuur en de redactie wens ik u en die u dierbaar zijn een voorspoedig 1987 met de spreuk van Cicero: "EEN VRIEND IS NOODZAKELIJKER DAN WATER EN VUUR". Mevr. W. van Nassau-Damen, voorzitter. Tot aan de Tweede Wereldoorlog kon Vlissingen vanuit de eigen gemeente gebruik maken van de luchtvaart als nieuw middel van vervoer. Zowel voor passagiers als voor goederen. Oorspronkelijk kon dit vanaf een stuk exercitieterrein van de land macht dat aan het eind van de Eerste Wereldoorlog aangelegd was. In eerste instantie ging het toen nog om een veldje van bescheiden omvang, waar vliegtuigjes zowel van de landmacht als marine ge bruik van maakten. Later kreeg men behoefte aan een groter veld. Dat werd gevonden door het voor malige Midden-Kroonwerk en omlig gende gronden van de vestingwer ken van Napoleon er bij te betrek ken. Dit karwei werd opgeknapt door de marine. Daardoor kwam het beheer van het vliegveld in han den van de marine. Na de uitbreiding van het terrein, waarvan 0,4 ha op Souburgs grond gebied lag, ongeveer 30 ha groot. Geheel in tegenstelling tot de grootte van het stuk terrein dat in die gemeente lag was de naam van het vliegveld: Luchtvaartter rein Souburg. Althans tot 10 no vember 1922. Toen werd bij minis teriële beschikking de naam in overeenstemming gebracht met de gemeente waarin het grootste deel van het terrein lag: Luchtvaart terrein Vlissingen. Het bestond uit het grondgebied waar nu het sportvelden - complex ten noorden van de President Rooseveltlaan ligt, Weyevliet en het zuidelijk

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 5