11 het Nationaal De Ruyter Comité. Tevens werd in dit jaar gestart met een opleiding voor machinis ten, zodat reeds vier jaar na de oprichting een gecombineerde school tot stand was gekomen, met opleidingen zowel voor stuurlie den als voor machinisten. In 1912 volgde tevens een cursus voor 'seiner bij draadloze telegrafie', waaruit zich tenslotte de oplei ding voor radio-officieren heeft ontwikkeld. Opgericht door verte genwoordigers van bij de scheep vaart betrokken diensten en be drijven, kenmerkte de school zich van de aanvang af door een grote betrokkenheid van en bij het be drijfsleven. De sterke banden die van 1912 af met de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij en van 1914 af met de Java China pakket vaart Lijn ontstondenwerden later gevolgd door nauwe contacten met de Shell en vinden nog heden hun afspiegeling in de samenstelling van het bestuur van de school. Tot ongeveer 1960 heeft de school vaak het stempel gekregen van een 'maatschappijenschoolDeels uit onbegrip, deels uit jaloezie werd gezegd dat die scheepvaartmaat schappijen tevens het leerplan 'dicteerden'. Niets was minder waar! De leerplannen werden in grote lijnen door de overheid vast gesteld.Wel zorgden de goede con tacten met de scheepvaartmaat schappijen voor een doorlopende stroom van informatie over komen de ontwikkelingen. Daardoor was een staf van bekwame docenten in staat steeds die zaken aan het leerplan toe te voegen die van belang waren voor een goede op leiding voor de zeevaart.Wel werd steeds vanuit de scheepvaartmaat schappijen gepleit voor grote aan dacht voor de persoonlijke vorming van de jongeren en wellicht heeft juist die aandacht voor de bege leiding naar het toekomstige be roep de school een bijzonder ka rakter gegeven. Een goede disci pline werd niet geschuwd, maar voor persoonlijke problemen van de leerlingen was aandacht en tijd beschikbaarDe school groeide dan ook voorspoedig en kreeg grote bekendheid in de scheepvaartwe reld. Reeds in 1956, snel na het gereedkomen van de nieuwbouw,werd de in 1946 gestarte H.T.S. zelf standig gemaakt, wegens plaatsge brek in de na-oorlogse nieuwbouw. De ontwikkeling tot het grootste maritieme instituut van ons land met meer dan 1000 leerlingen maakte telkens verbouwingen nood zakelijk Precies 75 jaar na de oprichting op 8 januari 1978 besloot het be stuur de doelstelling van de Ver eniging 'De Ruyterschoolte ver breden, gezien de te verwachten teruggang van het Hoger Nautisch Onderwijs door het teruglopend aantal officieren per eenheid door ondermeer de automatisering. De vereniging werd herdoopt in 'Vereniging Maritiem Instituut De Ruyteren ook de opleidingen voor visserij, havenbedrijven, off shore aktiviteiten enz. werden mogelijk gemaakt. De nieuwe naam heeft niet kunnen voorkomen dat de geboren Vlissingers nog steeds spreken over 'De Ruyterschool' en eigenlijk waren en zijn de medewer kers en oudleerlingen daar wel tevreden mee; het was en blijft de school genoemd naar Michiel Adri- aenszoon De Ruyter, de strenge maar humane vlootvoogdHet devies van de school was dan ook "kennis is macht, maar karakter is meer".

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 12