11
het Nationaal De Ruyter Comité.
Tevens werd in dit jaar gestart
met een opleiding voor machinis
ten, zodat reeds vier jaar na de
oprichting een gecombineerde
school tot stand was gekomen, met
opleidingen zowel voor stuurlie
den als voor machinisten. In 1912
volgde tevens een cursus voor
'seiner bij draadloze telegrafie',
waaruit zich tenslotte de oplei
ding voor radio-officieren heeft
ontwikkeld. Opgericht door verte
genwoordigers van bij de scheep
vaart betrokken diensten en be
drijven, kenmerkte de school zich
van de aanvang af door een grote
betrokkenheid van en bij het be
drijfsleven. De sterke banden die
van 1912 af met de Koninklijke
Pakketvaart Maatschappij en van
1914 af met de Java China pakket
vaart Lijn ontstondenwerden later
gevolgd door nauwe contacten met
de Shell en vinden nog heden hun
afspiegeling in de samenstelling
van het bestuur van de school.
Tot ongeveer 1960 heeft de school
vaak het stempel gekregen van een
'maatschappijenschoolDeels uit
onbegrip, deels uit jaloezie werd
gezegd dat die scheepvaartmaat
schappijen tevens het leerplan
'dicteerden'. Niets was minder
waar! De leerplannen werden in
grote lijnen door de overheid vast
gesteld.Wel zorgden de goede con
tacten met de scheepvaartmaat
schappijen voor een doorlopende
stroom van informatie over komen
de ontwikkelingen. Daardoor was
een staf van bekwame docenten in
staat steeds die zaken aan het
leerplan toe te voegen die van
belang waren voor een goede op
leiding voor de zeevaart.Wel werd
steeds vanuit de scheepvaartmaat
schappijen gepleit voor grote aan
dacht voor de persoonlijke vorming
van de jongeren en wellicht heeft
juist die aandacht voor de bege
leiding naar het toekomstige be
roep de school een bijzonder ka
rakter gegeven. Een goede disci
pline werd niet geschuwd, maar
voor persoonlijke problemen van de
leerlingen was aandacht en tijd
beschikbaarDe school groeide dan
ook voorspoedig en kreeg grote
bekendheid in de scheepvaartwe
reld. Reeds in 1956, snel na het
gereedkomen van de nieuwbouw,werd
de in 1946 gestarte H.T.S. zelf
standig gemaakt, wegens plaatsge
brek in de na-oorlogse nieuwbouw.
De ontwikkeling tot het grootste
maritieme instituut van ons land
met meer dan 1000 leerlingen
maakte telkens verbouwingen nood
zakelijk
Precies 75 jaar na de oprichting
op 8 januari 1978 besloot het be
stuur de doelstelling van de Ver
eniging 'De Ruyterschoolte ver
breden, gezien de te verwachten
teruggang van het Hoger Nautisch
Onderwijs door het teruglopend
aantal officieren per eenheid
door ondermeer de automatisering.
De vereniging werd herdoopt in
'Vereniging Maritiem Instituut
De Ruyteren ook de opleidingen
voor visserij, havenbedrijven, off
shore aktiviteiten enz. werden
mogelijk gemaakt. De nieuwe naam
heeft niet kunnen voorkomen dat
de geboren Vlissingers nog steeds
spreken over 'De Ruyterschool' en
eigenlijk waren en zijn de medewer
kers en oudleerlingen daar wel
tevreden mee; het was en blijft de
school genoemd naar Michiel Adri-
aenszoon De Ruyter, de strenge
maar humane vlootvoogdHet devies
van de school was dan ook "kennis
is macht, maar karakter is meer".