21
moest worden.
Met betrekking tot de vindplaats
van de hanzekannen is eerder op
gemerkt, dat ze uit scheepswrak
ken afkomstig zijn.Zeeuwse vissers
hebben ze, als bijvangst, uit de
Westerschelde naar boven gehaald.
In welk jaar dit heeft plaatsge
vonden is niet bekend. Wel staat
er in het door de toenmalige ge
meentearchivaris C.P.I. Dommisse
geschreven werkje, "De Oudheids
kamer in den gevangentoren der
voormalige Westpoort", een foto
waarop de kleinste van de twee
kannen staat afgebeeld. Deze was
hoogst waarschijnlijk al in V/lis—
sings bezit bij de opening van de
oudheidskamer in de Gevangento
ren in 1895. Het is zelfs niet
uitgesloten dat ze al in de eer
ste oudheidskamer, ondergebracht
in het Van Dishoeckhuiswerd ge-
exposeerd
Het is amusant te lezen hoe Dom
misse de hanzekan omschrijft: "Lo
den kan met deksel en vddr de
stad opgevischt. In het deksel en
op de bodem een voorstelling van
Christus aan het kruis. Vermoede
lijk uit een kerk afkomstig.
Van de grootste kan is het jaar
van verwerving exact bekend. Uit
een van de museumverslagen blijkt
dat ze, samen met andere voorwer
pen,in 1922 aan het museum is ge
legateerd: het legaat C.A. Kalb-
fleisch.Met betrekking tot de kan
lezen we in dit jaarverslag: "Een
tinnen kan met deksel en gewerkt
oor, in het deksel Jezus aan het
kruis (afkomstig hoogst waarschijn
lijk van een der Spaanse schepen
in de eerste jaren van den Vrij
heidsoorlog op de Schelde in den
grond geboord;het is indertijd op
gevischt"
Afb.3: Hanzekan, deksel met
reliëfversiering
Tot slot nog iets over de staat
waarin de toch kostbare kannen
zich bevinden.De conditie is jam
mer genoeg verre van optimaal en
een verantwoorde restauratie zou
daarom overwogen moeten worden.
Wellicht is dit door geldgebrek
op korte termijn niet te realise
ren, maar het aanzien zou al een
stuk beter worden als de aangroei
veroorzaakt door het langdurig
verblijf onder zeewater,zou worden
verwijderd. Deze operatie kan met
heel weinig inspanning in eigen
beheer worden uitgevoerd. Het ef
fect van een gedeeltelijke en op
pervlakkige schoonmaak kunt u
zien aan de reliëfs op het deksel
(afb.3) en het oor (afb.2).
Vervolg Den Spiegel, juli 1987