J!0tklf!£to& Stf - ^sëjisf** 1" geschiedenis van de Kamer Zeeland laat daarom ook de tegenstellin gen tussen Holland en Zeeland zien en toont de onderlinge naij ver en het partikularisme binnen deze verenigde geoctrooieerde handelsmaatschappij. Gok tijdens de zeeoorlogen in de 17e eeuw zagen we lang niet altijd een goede samenwerking tussen de Admiraliteit van Holland en Zee land. In de eeuwen er aan vooraf gaand, was het bezit van het ge west Zeeland om beurten door Hol land en Vlaanderen opgeëist. De Zeeuwen die toen nog nauwelijks het opwerpen van de dijken rond hun eilanden hadden voltooidkon den slechts toezien hoe er werd gestreden om het bezit van het door hen aan de zee ontrukte ge bied Toen dan ook in de 14e en 15e eeuw de Zeeuwse havens en steden zich ontwikkelden en de Zeeuwen een eigen provincie vormden, is een afstandelijke opstelling se dertdien naar de aangrenzende provincies verklaarbaar. Onder verantwoordelijkheid van de Kamer Zeeland werden in de perio de van haar bestaan (1602 - 1799) op de VOC-werf te Middelburg 336 schepen gebouwd. Hiermee werden 1147 reizen naar de Oost onderno V.0.C.-werf te i Middelburgi Gravure 1778. Collectie i Gemeentearchie Vlissingen. men. Een grote Zeeuwse betrokken heid bij de VOC is hiermee aange toond. Deze Zeeuwse betrokkenheid was in hoofdzaak een Middelburgse aangelegenheidBegrijpelijk is ech ter dat een zoveel omvattende ak-| tiviteit een uitstraling had naar de andere havensteden in de pro vincie. Genoemde VOC-werf bevond zich daar waar nu het 'Maaisbaai- gebied' is. In de eerste 20 jaren van het bestaan van de Kamer Zee land liepen er 'slechts' 16 sche pen van stapel.In de jaren tussen 1650 en 1670 zijn de meeste sche pen gebouwd. In deze jaren werd 51 maal een kiel gelegd voor de bouw van een Oostindiëvaarder.Dit betekende ongeveer 2,5 schip per jaar. Afhankelijk van de omstandigheden, onder andere het weer, verstreken er ongeveer acht maanden van kiel' legging tot het van stapel lopen. Hierna werd nog enige maanden ge werkt aan het schip om de masten te plaatsen en de tuigage aan te brengenDaarna kon de lading wor den ingenomen en de reis worden aangevangen. Meerdere hellingen werden in deze drukke jaren benut om het Zeeuwse aandeel in de vaart naar de Oost waar te maken. Ongeveer 750 personen waren bij de bouw betrokkenHierbij zijn dan ook

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 8