J!0tklf!£to& Stf -
^sëjisf** 1"
geschiedenis van de Kamer Zeeland
laat daarom ook de tegenstellin
gen tussen Holland en Zeeland
zien en toont de onderlinge naij
ver en het partikularisme binnen
deze verenigde geoctrooieerde
handelsmaatschappij.
Gok tijdens de zeeoorlogen in de
17e eeuw zagen we lang niet altijd
een goede samenwerking tussen de
Admiraliteit van Holland en Zee
land. In de eeuwen er aan vooraf
gaand, was het bezit van het ge
west Zeeland om beurten door Hol
land en Vlaanderen opgeëist. De
Zeeuwen die toen nog nauwelijks
het opwerpen van de dijken rond
hun eilanden hadden voltooidkon
den slechts toezien hoe er werd
gestreden om het bezit van het
door hen aan de zee ontrukte ge
bied
Toen dan ook in de 14e en 15e
eeuw de Zeeuwse havens en steden
zich ontwikkelden en de Zeeuwen
een eigen provincie vormden, is
een afstandelijke opstelling se
dertdien naar de aangrenzende
provincies verklaarbaar.
Onder verantwoordelijkheid van de
Kamer Zeeland werden in de perio
de van haar bestaan (1602 - 1799)
op de VOC-werf te Middelburg 336
schepen gebouwd. Hiermee werden
1147 reizen naar de Oost onderno
V.0.C.-werf te i
Middelburgi
Gravure 1778.
Collectie i
Gemeentearchie
Vlissingen.
men. Een grote Zeeuwse betrokken
heid bij de VOC is hiermee aange
toond. Deze Zeeuwse betrokkenheid
was in hoofdzaak een Middelburgse
aangelegenheidBegrijpelijk is ech
ter dat een zoveel omvattende ak-|
tiviteit een uitstraling had naar
de andere havensteden in de pro
vincie. Genoemde VOC-werf bevond
zich daar waar nu het 'Maaisbaai-
gebied' is. In de eerste 20 jaren
van het bestaan van de Kamer Zee
land liepen er 'slechts' 16 sche
pen van stapel.In de jaren tussen
1650 en 1670 zijn de meeste sche
pen gebouwd. In deze jaren werd
51 maal een kiel gelegd voor de
bouw van een Oostindiëvaarder.Dit
betekende ongeveer 2,5 schip per
jaar.
Afhankelijk van de omstandigheden,
onder andere het weer, verstreken
er ongeveer acht maanden van kiel'
legging tot het van stapel lopen.
Hierna werd nog enige maanden ge
werkt aan het schip om de masten
te plaatsen en de tuigage aan te
brengenDaarna kon de lading wor
den ingenomen en de reis worden
aangevangen. Meerdere hellingen
werden in deze drukke jaren benut
om het Zeeuwse aandeel in de
vaart naar de Oost waar te maken.
Ongeveer 750 personen waren bij de
bouw betrokkenHierbij zijn dan ook