VLISSINGEN - SOUBURG TIJDENS DE GEMEENTELIJKE HERINDELING 8 A. LORIER Bij het voorbereiden en tot uitvoering brengen van een gemeentelijke herindeling moet heel wat werk verzet worden door diverse instanties zoals de betreffende ministeriesvoor het opstellen van een herinde lingsplan, de provincie voor het leveren van adviezen daarop en de coördinatie naar de betreffende gemeenten, en niet in het minste door de gemeentebesturen zelf. Een bijkomend verschijnsel hierbij is het feit dat zo een 'operatie' van grenswijzigingen een lange periode moet door maken omdat het opstellen van een wet waarin dit geregeld moet worden veel voorbereidingstijd kost. De gemeentebesturen moeten gehoord wor den, structuurnota's en schetsen vervaardigd en herhaaldelijk herschre ven. Hearings worden belegd door het College van B. en W. waarin de inwoners inspraak hebben enz. De ontwerpen van wet worden dan soms naar aanleiding daarvan weer herschrevenOok komt het voor dat een nieuw kabinet aantreedt of een kabinet ten val komt en de opvolgers andere inzichten hebben. Zo is het ook gegaan bij de herindeling van Walcheren waarmee op deze manier een periode van rond 20 jaar gemoeid was Was de gedachte van een herinde ling reeds in de oorlogsjaren'40- '45 als een hersenschim opgeko men, na de bevrijding kregen deze gedachten steeds vastere vormen. De eerste helft van deze rond 20 jarige periode werd hoofdzakelijk gevuld met het schrijven van no ta's, het houden van besprekingen met name op ministerieel en pro vinciaal niveau. In deze tijd deed de dubbelstadsgedachte Vlissingen - Middelburg veel van zich horen. Vlissingen zei: wij moeten ruimte hebben voor uitbreiding van wo ningbouw alsmede voor industrie vestiging. Middelburg dacht ook een deel nodig te hebben voor een betere afronding van de gemeente grens. Of waren beiden bang van elkaar dat de een greep op Sou burg zou krijgen ten koste van de ander? De Abeelseweg West moest bij Middelburg komen alsmede de Grote Abeele. Souburg voelde zich bedreigd en wenste gesprekken over bovenge- meentelijke instellingen of gemeen schappelijke regelingen e.d., maar daar kwam weinig van terecht. Uit de raadsnotulen van Souburg kan men lezen dat de burgemeester zich beklaagde over het trage ver loop van deze besprekingen met de collega's van de buurgemeenten. In 1957 was het zover dat G.S. de gemeenten meedeelde: "Wij hebben een schrijven van de minister van Binnenlandse zaken om een aanbe veling te doen over het wetsvoor stel voor herindeling van Walche ren." Voor Vlissingen en Souburg betekende dit dat Souburg en Rit- them bij Vlissingen gevoegd zouden worden. Als zo een plan in de pu bliciteit komt barsten de emoties los. Dan worden vele zaken naar

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1987 | | pagina 9