MARITIEM 22 bolwerk en omgeving worden waar genomen en trekt iedere dag weer veel bekijks van zowel inwoners als bezoekers van de stad. Samen met wat daarover in het museum is vormt dit voor Vlissingen een unieke en aantrekkelijke voorzie ning bij zowel goed als slecht weer. Zoals de perspex plaat met tekst aan het begin van de Nolle- dijk de aandacht vestigt op het Windorgel zou een dergelijke plaat met passende tekst, b.v. nabij de stenen peiltafel op het Keizers- bolwerk aangebracht, het publiek op de gedachte kunnen brengen de specifieke afdeling in het op korte afstand gelegen museum te bezoeken. De collectie werd onlangs uitge breid met drie poppen in loodsen- kleding. Twee werden gemaakt door mevr. E. Tebbe naar voorbeelden uit Charles de Koster: "Schetsen uit Zeeland" en H.J. de Feyter: "Loodsenwerk" (2e helft 19e, resp. begin 20e eeuw). Mevr. A. Rooden- burg maakte de derde pop in een na-oorlogs uniform. Ook werd aan de verzameling een model toege voegd van het lichtschip "Schou- wenbank" - "No. 1", gebouwd in 1881. De naam "Noord-Hinder", ge schilderd op de zijkanten van het schip, duidt hierbij op de positie waar dit schip tijdelijk was gesta tioneerd. Het schip lag aan de noordzijde van de Hinderbank, een zandbank in de Noordzee.Dit model van het eerste lichtschip werd gemaakt door de heer G. van Kes- teren, die al meerdere modellen van vaartuigen van het Loodswezen en van boeien en tonnen vervaar digde Voor 5 posities voor de Nederland se kust werden in ons land in de loop der jaren in totaal 12 licht schepen gebouwd. Nu liggen nog op 2 posities,waaronder Noord-Hinder, volledig geautomatiseerde licht schepen, tevens dienst doende als KNMI-station. Lichtschepen (vroe ger ook wel vuurschepen genoemd) en boeien worden in de eerste plaats uitgelegd om gevaren zo als zandbanken te kunnen mijden.Zij dienen echter ook voor het bepa len van positie en koers, net als vuurtorens aan de wal. Lichtschepen hebben geen eigen voortstuwing. Gezien hun taak als baken in zee en voor de veilig heid van zowel scheepvaart als van eigen schip en bemanning lig gen zij voor ankers, die een grote kracht kunnen opnemen, zg. padde stoelankers. Ter controle van po sitie en ter bescherming van het lichtschip ligt dit bovendien tussen twee waaktonnen. Door DGSM werd onlangs zo'n vrij zeldzaam paddestoelanker aan het museum ter beschikking gesteld.Het heeft daar inmiddels een plaats in de tuin gekregen. Lichtschip "Noordhinder"oor spronkelijk de Schouwenbank"

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1988 | | pagina 23