MARITIEM
22
bolwerk en omgeving worden waar
genomen en trekt iedere dag weer
veel bekijks van zowel inwoners
als bezoekers van de stad. Samen
met wat daarover in het museum is
vormt dit voor Vlissingen een
unieke en aantrekkelijke voorzie
ning bij zowel goed als slecht
weer. Zoals de perspex plaat met
tekst aan het begin van de Nolle-
dijk de aandacht vestigt op het
Windorgel zou een dergelijke plaat
met passende tekst, b.v. nabij de
stenen peiltafel op het Keizers-
bolwerk aangebracht, het publiek
op de gedachte kunnen brengen de
specifieke afdeling in het op
korte afstand gelegen museum te
bezoeken.
De collectie werd onlangs uitge
breid met drie poppen in loodsen-
kleding. Twee werden gemaakt door
mevr. E. Tebbe naar voorbeelden
uit Charles de Koster: "Schetsen
uit Zeeland" en H.J. de Feyter:
"Loodsenwerk" (2e helft 19e, resp.
begin 20e eeuw). Mevr. A. Rooden-
burg maakte de derde pop in een
na-oorlogs uniform. Ook werd aan
de verzameling een model toege
voegd van het lichtschip "Schou-
wenbank" - "No. 1", gebouwd in
1881. De naam "Noord-Hinder", ge
schilderd op de zijkanten van het
schip, duidt hierbij op de positie
waar dit schip tijdelijk was gesta
tioneerd. Het schip lag aan de
noordzijde van de Hinderbank, een
zandbank in de Noordzee.Dit model
van het eerste lichtschip werd
gemaakt door de heer G. van Kes-
teren, die al meerdere modellen
van vaartuigen van het Loodswezen
en van boeien en tonnen vervaar
digde
Voor 5 posities voor de Nederland
se kust werden in ons land in de
loop der jaren in totaal 12 licht
schepen gebouwd. Nu liggen nog op
2 posities,waaronder Noord-Hinder,
volledig geautomatiseerde licht
schepen, tevens dienst doende als
KNMI-station. Lichtschepen (vroe
ger ook wel vuurschepen genoemd)
en boeien worden in de eerste
plaats uitgelegd om gevaren zo
als zandbanken te kunnen mijden.Zij
dienen echter ook voor het bepa
len van positie en koers, net als
vuurtorens aan de wal.
Lichtschepen hebben geen eigen
voortstuwing. Gezien hun taak als
baken in zee en voor de veilig
heid van zowel scheepvaart als
van eigen schip en bemanning lig
gen zij voor ankers, die een grote
kracht kunnen opnemen, zg. padde
stoelankers. Ter controle van po
sitie en ter bescherming van het
lichtschip ligt dit bovendien
tussen twee waaktonnen. Door DGSM
werd onlangs zo'n vrij zeldzaam
paddestoelanker aan het museum
ter beschikking gesteld.Het heeft
daar inmiddels een plaats in de
tuin gekregen.
Lichtschip "Noordhinder"oor
spronkelijk de Schouwenbank"