MUSEUMBIBLIOTHEEK
28
E. OOMENS-PALS
Dit jaar, om precies te zijn op 4
juni werd door Hare Majesteit Ko
ningin Beatrix het geheel geres
taureerde en gemoderniseerde Mau-
ritshuis officieel geopend. Een
van de fraaiste huizen uit de
classicistische Barok periode had
zijn deuren weer geopend.
De grote meesterwerken uit de
Gouden Eeuw van de schilderkunst
treft men eraan,zoals Rembrandt's
Anatomische Les,Vermeers Meisjes
kopje, Jan Steen, Paulus Potter,
Frans Hals, Rubens, Van Dijk etc.
Ook in diezelfde periode kwamen
namen voor als: Rachel RuysAm-
brosius Bosschaert, Willem van
Aelst. Zij waren bekend van hun
bloemstillevens en de mooiste van
hun werken behoren ook tot de
collectie van het MauritshuisIn
de trapzaal op de eerste verdie
ping hangt een zeer prachtig ge
schilderd portret van Michiel de
Ruyter, door Ferdinand Bol ge
schilderd in 1667. Jammer dat dit
ons eigen museum niet siert.
Vermeldenswaard is ook de verbou
wing van de z.g. kelders, die ge
heel in zeer lichte kleuren ge
houden zijn en waarin veel marmer
is gebruikt. Daarin zijn onderge
bracht de bibliotheek, het stu
diecentrum, kantorende koffie
shop waar men van een uitstekende
lunch kan genieten en de museum
winkel. Over dit laatste nog dit:
vrijwilligers bemannen om beurten
de winkel, gerecruteerd uit de
"Vrienden van het Mauritshuis"
Een bezoek is zeer de moeite
waard. Het MauritshuisPlein 29
Den Haag is geopend van dinsdag
t/m zaterdag van 10.00 - 17.00 u.
Zondags van 11.00 - 17.00 uur.
LiteratuurEvelyn de Regt: Het
MauritshuisISBN 90 12 05 43 11.
Beylen, J. uan,
Scheepje-in-de-
kast; Weesp,
Unieboek, 1986.
In de 19e, begin 20e eeuw was het
bij de westerse zeelui een tamelijk
verspreid gebruik allerlei knut
selwerk te maken, waaronder ook
landschaps- of panoramamodellen.
Dit waren kastjes waarin één of
meer scheepjes het hoofdmotief
vormden tegen een achtergrond,
meestal een zeegezicht of een
kust. De scheepjes waren door
gaans waterlijnhal fmodellenvarend
op zee onder vol tuig.De modellen
werden niet alleen aan boord van
schepen gemaakt, maar ook (gezien
de afmetingen van sommige kasten)
aan de wal.Sommige zeelui bouwden
meerdere exemplaren, telkens van
een ander schip.
Deze zeemansfolklore ziet men te
genwoordig gelukkig veelvuldig in
musea tentoongesteld en de voor
werpen genieten de laatste tijd
ook meer waardering. Ook in de
kunsthandels treft men ze aan. De
scheepjes-in-de-kast hebben een
niet te onderschatten cultuurhis
torische waarde. De auteur J. van
Beylen restaureerde zo'n halfmo-
del en vond het zo'n plezierig
stukje modelbouw dat hij het voor
andere modelbouwers op schrift
wilde zetten. Resultaat is het
boek Scheepje-in-de-kastbouwbe-
schrijving voor het maken van een
panorama halfmodel van een 19e
eeuws clipperschip.