MUSEUM NIEUWS 26 Den Bosch, Noordbrabants Museum Apeldoorn, Paleis Het Loo Tilburg, Textielmuseum "Op het eerste gezicht" is de titel van de tentoonstelling van de Collectie Cleveringa in het Noordbrabants Museum te 's-Hertogenbosch. De collectie Cleveringa is een partikuliere verzameling van moderne kunst, met name werk van hedendaagse Nederlandse kunstenaars. De persoonlijke voorkeur en smaak van Mr. Piet Cleveringa komt sterk tot uitdruk king in de collectie. Werken uit traditione le materialen en werken gëinspireerd door natuur en landschap waren sterk be palend voor zijn keuze. Toch geeft deze verzameling een representatief beeld van hedendaagse ontwikkelingen in de beel dende kunst. De tentoonstelling is te be- zichtingen t/m 21 november 1988. Een veel minder bekend aspekt van de 17e eeuwse kunst in Nederland, naast de traditionele kunsten als schilder-, beeld- houw- en bouwkunst, is de tuinkunst ge weest. In het kader van het Willem III en Mary jaar wordt in en om paleis Het too een expositie gehouden "De Gouden Eeuw van de Hollandse Tuinkunst". Hierin o.a. aandacht voor de 17e eeuwse tuin aanleg, die sterk geïnspireerd was op de Franse tuinarchitektuur met de strenge for mele en symmetrische patronen. Bij de re - stauratie van Paleis Het Loo zijn ook de tuinen gerekonstrueerd naar de 17e/18e eeuwse situatie, zoals deze door Daniël Marot in opdracht van de koning-stadhou der waren ontworpen. Niet alleen in Nederland, ook bij hun Engelse paleizen Hampton Court en Kensington Palace lieten Willem en Mary tuinen aanleggen in deze Hollandse stijl. In Engeland spreekt men dan ook van "Anglo-Dutch Gardens". De tentoonstelling loopt t/m 4 december. Tot de beroemdste instellingen van deze eeuw, waar men opgeleid kon worden in alle mogelijke takken van kunst en vorm - geving, variërend van architektuur tot ty pografie, schilderkunst en fotografie, meu bel- en textielkunst was het Bauhaus in Weimar, Duitsland. Walter Gropius, een van de belangrijkste architekten van de 20e eeuw, was de oprichter van deze school. Van 1925 tot 1932 was het Bauhaus nog in Dessau gevestigd, waar na het onder druk van de Nationaal- Socialisten moest sluiten. Op de school werd destijds geexperimen- teerd met alle mogelijke vormen, materia len en technieken, die leidde tot een stijl die duidelijk afweek van de toen gangba re. Ook het Bauhaus heeft een ontwikke ling doorgemaakt van een vormgeving die nog sterk romantisch, expressionistisch is, naar de strakheid van de Nieuwe Zakelijkheid. In Nederland is deze stro - ming sterk verwant met De Stijl, met kun stenaars als Piet Mondriaan en architekt Gerrit Rietvelt. De textiel-afdeling van het Bauhaus werd jarenlang geleid door Gusta Stozl 1879- 1983). Het werk van Gusta Stozl is van 30 september t/m 11 december te zien in het Nederlands Textielmuseum in Tilburg. Daarbij ook werken van haar leerlingen, o.a. Kitty van der Mijll-Dekker. Bij de expositie hoort een omvangrijke ka- talogus met kleuren-illustraties (f49,). Naast voltooid werk zijn ook diverse proeflap- pen, experimentele produkten en ontwer pen met kunststof, cellofaan, etc. te zien.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1988 | | pagina 27