MUSEUM NIEUWS
26
Den Bosch, Noordbrabants
Museum
Apeldoorn, Paleis Het Loo
Tilburg, Textielmuseum
"Op het eerste gezicht" is de titel van de
tentoonstelling van de Collectie
Cleveringa in het Noordbrabants
Museum te 's-Hertogenbosch. De collectie
Cleveringa is een partikuliere verzameling
van moderne kunst, met name werk van
hedendaagse Nederlandse kunstenaars.
De persoonlijke voorkeur en smaak van
Mr. Piet Cleveringa komt sterk tot uitdruk
king in de collectie. Werken uit traditione
le materialen en werken gëinspireerd
door natuur en landschap waren sterk be
palend voor zijn keuze. Toch geeft deze
verzameling een representatief beeld van
hedendaagse ontwikkelingen in de beel
dende kunst. De tentoonstelling is te be-
zichtingen t/m 21 november 1988.
Een veel minder bekend aspekt van de
17e eeuwse kunst in Nederland, naast
de traditionele kunsten als schilder-, beeld-
houw- en bouwkunst, is de tuinkunst ge
weest. In het kader van het Willem III en
Mary jaar wordt in en om paleis Het too
een expositie gehouden "De Gouden
Eeuw van de Hollandse Tuinkunst". Hierin
o.a. aandacht voor de 17e eeuwse tuin
aanleg, die sterk geïnspireerd was op de
Franse tuinarchitektuur met de strenge for
mele en symmetrische patronen. Bij de re -
stauratie van Paleis Het Loo zijn ook de
tuinen gerekonstrueerd naar de 17e/18e
eeuwse situatie, zoals deze door Daniël
Marot in opdracht van de koning-stadhou
der waren ontworpen.
Niet alleen in Nederland, ook bij hun
Engelse paleizen Hampton Court en
Kensington Palace lieten Willem en Mary
tuinen aanleggen in deze Hollandse stijl.
In Engeland spreekt men dan ook van
"Anglo-Dutch Gardens". De tentoonstelling
loopt t/m 4 december.
Tot de beroemdste instellingen van deze
eeuw, waar men opgeleid kon worden in
alle mogelijke takken van kunst en vorm -
geving, variërend van architektuur tot ty
pografie, schilderkunst en fotografie, meu
bel- en textielkunst was het Bauhaus in
Weimar, Duitsland. Walter Gropius, een
van de belangrijkste architekten van de
20e eeuw, was de oprichter van deze
school. Van 1925 tot 1932 was het
Bauhaus nog in Dessau gevestigd, waar
na het onder druk van de Nationaal-
Socialisten moest sluiten.
Op de school werd destijds geexperimen-
teerd met alle mogelijke vormen, materia
len en technieken, die leidde tot een stijl
die duidelijk afweek van de toen gangba
re. Ook het Bauhaus heeft een ontwikke
ling doorgemaakt van een vormgeving
die nog sterk romantisch, expressionistisch
is, naar de strakheid van de Nieuwe
Zakelijkheid. In Nederland is deze stro -
ming sterk verwant met De Stijl, met kun
stenaars als Piet Mondriaan en architekt
Gerrit Rietvelt.
De textiel-afdeling van het Bauhaus werd
jarenlang geleid door Gusta Stozl 1879-
1983). Het werk van Gusta Stozl is van
30 september t/m 11 december te zien
in het Nederlands Textielmuseum in
Tilburg. Daarbij ook werken van haar
leerlingen, o.a. Kitty van der Mijll-Dekker.
Bij de expositie hoort een omvangrijke ka-
talogus met kleuren-illustraties (f49,). Naast
voltooid werk zijn ook diverse proeflap-
pen, experimentele produkten en ontwer
pen met kunststof, cellofaan, etc. te zien.