MUSEUMBIBLIOTHEEK 28 E. OOMENS-PALS Bolten, J.: Het Nederlandse bankbiljet en zijn vormgeving (met een lijst van de door de Nederlandsche Bank uitgegeven bank biljetten, samengesteld door J. Soetens); Amsterdam, De Nederlandsche Bank, 1987. Het waardepapier sinds 1814 door de Nederlandsche Bank in omloop gebracht kan op vele manieren worden bekeken. In 1986 verscheen de door de Bank uitgege ven monografie "Het Nederlandse bankbil jet in zijn verscheidenheid". In een hoofd stuk daarvan werd het kunsthistorisch aspect belicht door J. Bolten. Aan diens beschouwing ging veel onder zoek vooraf. De archieven bleken een overvloed aan kunsthistorisch materiaal te bevatten, welke een zelfstandige publikatie van de studie rechtvaardigde. Door de me dewerking van de Nederlandsche Bank is het voor Bolten mogelijk geworden "Het Nederlandse Bankbiljet in zijn vormgeving" te laten verschijnen. Het geeft een volledi ge beschrijving van alle Nederlandse bankbiljetten alsmede de daaraan vooraf gaande ontwerpen. Het werk van Bolten is aangevuld met een lijst van door de Nederlandsche Bank uitgegeven bankbil jetten, samengesteld door ae voormalige archivaris van de Bank, P.J. Soetens. Soetens presenteert alle 149 biljetten die in opdracht van de Nederlandsche Bank van 1814 tot 1985 zijn vervaardigd. De biljetten, die naar waarde zijn gerang schikt, worden uitvoerig besproken. Bolten behandelt hetzelfde materiaal op een geheel andere wijze. Hij legt de na druk op de esthetiek van het Nederlandse bankbiljet. Zijn verhaal begint bij het in 1814 uitgegeven Roodborstje en eindigt bij de Vuurtoren uit 1985. Bij de "geboorte" van ieder bankbiljet zijn drie partijen betrokken. Opdrachtgever de Nederlandsche Bank, uitvoerder Johan Enschedé en Zonen en de ontwerper. Bolten schetst de verhoudingen tussen deze partijen, die vaak niet geheel vlekkeloos verlopen. Bij de eerste bankbiljetten, de "Roodborstjes", is nog nauwelijks sprake van een artistiek eindprodukt. Maar dit ver andert. Langzamerhand ontwikkelen de ontwerpers zich van simpele ambachtslie den tot creatieve kunstenaars. Maar dan komen de problemen. De steeds beter wor dende ontwerpers stellen eisen aan de uit voerder, waaraan deze niet kan of wil vol doen. De firma houdt liever vast aan gemakkelijke of traditionele ontwerpen en komt met bezwaren van "technische" aard. Volgens Bolten werd het artistiek ontwerp van vele bankbiljetten op deze wijze terug gebracht tot een saai drukwerk. Aan de nand van vele ontwerpschetsen kan de le zer hierover zelf een oordeel vellen. Uiteindelijk (na bijna 100 jaar ergernis) lukt het Oxenaar om de techniek naar zijn hand te zetten en met hem zijn alle partijen gelijkwaardig geworden. Het boek is op groot formaat uitgevoerd, waardoor alle afoeeldingen goea tot hun

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 27