i i 24 ster legde vooral de nadruk op de calligra- fie, het schoonschrift. Op dit terrein genoot ook Anna Maria van Schuerman 1607- 1678) grote bekendheid. In de 2e helft van de 17e eeuw was het de Leidse laken koopman Willem Jacobsz van Heemskerk (1613-1692), die zich als een bijzonder bekwame calligraaf ontpopte. HET "VLISSINGSE" GLAS Uit de opbouw van kelk en stam mogen we afleiden dat het glas waarschijnlijk stamt uit de eerste helft van de 1 8e eeuw. De cuppa heeft een conische vorm en in de stam bevinden zich twee z.g. nodi (knopen), de onderste voorzien van lucht bellen, ook wel "tranen" genoemd. Hoe de voet er precies heeft uitgezien is niet meer te achterhalen. Hiervoor is een zilveren prothese in de plaats gekomen. Afgaande op de vorm van de kunstvoet zal ons glas in de vorige eeuw zijn oorspronkelijke ba sis zijn kwijtgeraakt. Het onderhavige glas is waarschijnlijk niet in ons land, maar in Engeland geblazen. Hier werd omstreeks 1675 het loodalas uitgevonden (soda werd vervangen door loodoxyde en kalk door potas). Dit procé dé leverde een kleurloze, heldere, wat dik kere en betrekkelijk zachte glassoort op en deze eigenschappen maakten het loodglas uitermate geschikt om hierin te graveren. De vroeger gebruikte glassoorten waren dunner en harder met het gevolg dat er on der de handen van de graveur nogal wat glazen sneuvelden. Zoals eerder is opgemerkt is het "Vlissingse" glas vooral interessant door de hierop aangebrachte diamantgravure. Uit de afbeelding is hopelijk te zien dat de graveur de Tijntechniek heeft toegepast. Het thema van de gravure is de handel en in het bijzonder de overzeese handel. Dit *®s> :;|f 4 5* Afb.2. Detail: cuppa met ondermeer Mercurius en randschrift. Collectie Stedelijk Museum Vlissingen. blijkt al direct uit het randschrift: "T'WEL- VAAREN VAN DE NEGOTIE". Verder zien we in een met palmen gestoffeerd heuvel achtig kustlandschap twee uit de Romeinse mythologie afkomstige figuren: Mercurius de god van de koophandel, herkenbaar aan zijn staf, en de god van de zee, de met de drietand uitgeruste Neptunus. Een rustende Mercurius steunt met zijn rechter arm op een groot pak koopwaar (tabak?). De tegen een reuzenschelp aan leunende Neptunus gebruikt als armsteun een ton. Achter de kustlijn een zeer rustige zee met twee driemasters. Of onze anonieme en al of niet professio nele graveur aan de handelsactiviteiten van de V.O.C. heeft gedacht valt uit de te kening moeilijk af te leiden. Het is zelfs voor te stellen dat hij geïnspireerd is ge weest door de handel met Afrika en Amerika, dus door de werkzaamheden van de West Indische Compagnie. Voor

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 23