25 WIJNGLAS MET GRAVURE de 1 8e eeuw is de kwaliteit van de gra vering van een redelijke kwaliteit. Opmerkelijk omdat er uit dit tijdvak maar weinig goede lijnaraveringen bekend zijn. Gegeven hef feit dat in de 1 8e eeuw voor al in Dordrecht (zie ook bij de stippelgravu re) de lijntechniek betrekkelijk veel is toege past, is het niet gewaagd te veronderstellen dat de graveur van het glas uit het Stedelijk Museum in Dordtse kringen gezocht moet worden. DE DIAMANTGRAVURE IN DE STIPTECHNIEK In plaats van met de diamant lijntjes te krassen worden met hetzelfde gereed schap puntjes gestipt. De delen waar het glas is gestipt vormen in de voorstelling de lichte plekken, de ongestipte delen de schaduwpartijen. Daartussen zijn verschil lende halftonen mogelijk door de stippels dichter op elkaar of verder van elkaar te plaatsen. De in Rotterdam geboren en in Dordrecht als douanebeambte werkzame Frans Greenwood (1680-1763) mag als de uit vinder van de stiptechniek worden be schouwd. Ofschoon Greenwood zijn voor stellingen aan 17e en 18e eeuwse voorbeelden ontleende, veelal iets onder nemende mannen of vrouwen, en dus geen oorspronkelijk kunstenaar mag wor den genoemd, heeft hij met zijn stiptech niek schitterende resultaten bereikt. Dat de hoge kwaliteit van zijn werk ook in onze tijd erg gewaardeerd wordt moge blijken uit recente veilingresultaten: in 1984 bracht bij het Amsterdamse veilinghuis Sotheby Mak van Waaij een door Greenwood gesigneerd glas uit 1745, f. 1 29.920,- op. Hierbij moeten we wel bedenken dat er maar zelden een glas van Greenwood in de kunsthandel wordt aan getroffen. De Dordtse kunstschilder Aert Schouman (1710-1792) wordt wel als leerling van Frans Greenwood beschouwd. Ook hij stipte als regel menselijke figuren, maar ging hierbij uit van eigen ontwerpen. In te genstelling met Greenwood graveerde Schouman niet als tijdverdrijf, maar was professioneel actief. DE RADGRAVURE Door het glas langs een snel roterend ko peren wieltje te bewegen ontstaat een meer of minder diep ingesneden reliëfteke ning. Om in dit relief nuanceringen te kun nen aanbrengen gebruikte de graveur wieltjes van een verschillend formaat en profiel. De radgravuretechniek is omstreeks 1600 in Bohemen ontwikkeld. In Duitsland was Neurenberg een belangrijk centrum. Uit de 2e helft van de 1 7e eeuw zijn een beperkt aantal Nederlandse radgravures bekend. In de 1 8e eeuw is de techniek op zo'n grote schaal toegepast dat door tekort aan vakkundige Nederlandse graveurs de leemte door buitenlanders (veelal Duitsers) moest worden opgevuld. Glazen met een radgravure zijn zelden door de graveur ge signeerd. De beroemde uit Brunswijk af komstige en in 1750 in Amsterdam werk zame Jacob Sang voorzag zijn thans veel gezochte glazen wel van zijn naam. Literatuur: - Olga Drahotova: European Glass; New York, z.|. - Dr. H.E. van Gelder: Glas en ceramiek; Utrecht, 1955. - Drs. J.R. Liefkes: Catalogus van de glasverza meling museum Mr. Simon van Gijn; Dordrecht, 1987. - N.R.C. van 6 oktober 1984. - Elka Schrijver: Glas en kristal; Bussum, 1962. Veilingcatalogus: Elvira van Christie's Amsterdam; Amsterdam, 1985.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 24