18 in 5 dagen. - Van vakantie was in de eerste jaren geen sprake. Integendeel, 2e Kerstdag, 2e Pasen, Hemelvaartdag en 2e Pinksteren moest men zelf betalen. In 1928 werden via de vakbonden een aantal sociale voor zieningen afgedwongen. In 1930 bij de totstandkoming van de eerste Collectieve Arbeidsovereenkomst werd een week va kantie overeengekomen. Men heeft nu 22 vakantiedagen en l 3 vrije dagen t.g.v. de arbeidstijdverkorting. Ongetwijfeld zijn er nog een aantal van deze verschillen tussen toen en nu op soci aal en maatschappelijk terrein te noemen. Het bovenstaande geeft m.i. voldoende weer welke veranderingen in de loop van de tijd plaatsvonden. DE INRICHTING VAN DE WERF Ook de inrichting van de KMS veranderde in de loop van de jaren zeer sterk. De tekst van de wet van l 875 luidde: "De Mij. "De Schelde" zal inrichtingen vestigen en ex ploiteren tot het bouwen en herstellen van schepen en tot het maken en herstellen van stoomketels en stoomwerktuigen op de ter reinen die door Arie Smit worden inge bracht krachtens het door hem gesloten erf pachtscontract. Dit contract omvat de Constructiewerf (met 2 grote en 2 kleine overkapte hellingen, een open sleephelling en diverse loodsen), de werf van uitrusting (langs de Wijnbergsche Kade gelegen en het Arsenaal terrein met gebouwen), het Admiraalshuis en een gedeelte van de Dokhaven". Het terrein werd toen begrensd door de Wolstraat, vanaf de Waalsche Kerkstraat, het Betje Wolffplein, de Aagje Dekenstraat tot aan de Van Dishoeckstraat, de Dokhaven tot aan de tonnenbrug (deze lag in het verlengde van de Van De 120 m lange machinefabriek aan de Aagje Dekenstraat uit 1883. Foto uit 1982, voor de sloop van het linker gedeelte. Foto partikuliere collectie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 17