DE KONINKLIJKE MAATSCHAPPIJ DE SCHELDE 22 De voormalige gieterij op de hoek Wijnbergsche Kade - Houtkade, met restanten van de Oostkerk Foto 1983, particuliere collectie. het eiland gebouwd werd. Om toch aan de wens van de klanten tegemoet te ko men en om nieuwbouwschepen voor de oplevering aan de reder te kunnen dokken en het nodige reparatiewerk te kunnen uit voeren werd in 1 893 het Prins Hendrikdok in Middelburg gekocht. Een van de eerste karweien die in het dok werd uitgevoerd, was de verlenging met 7,23 m. van het s.s. "Patria" dat door De Schelde in 1883 was gebouwd. Het Prins Hendrik dok werd in 1930 afgestoten, nadat er enige jaren geen werk meer in was uitgevoerd. Teneinde de grote vraag naar stoommachi nes voor te kunnen blijven werd in 1 898 besloten om in de v.m. Oostkerk aan de Wijnbergsche Kade een nieuwe gieterij in te richten. Deze gieterij is in stand geble ven tot 1975 en werd toen buiten gebruik gesteld i.v.m. de nieuwbouw in Middelburg. In 1905 moest de smederij vergroot wor den. Dit draaide uit op een vernieuwing waarbij van de ronde muur langs het Betje Wolffplein een plat glazen dak schuin aflo pend werd aangebracht naar de muur aan de werfzijde. Men koos voor de raampar- tijen dezelfde vorm als die welke gebruikt waren in de nieuwe machinefabriek-ketel- makerij. Door deze uitbreiding konden er langs de raamzijde 28 smeedvuren wor den aangelegd met walmkappen en rook kanalen door het dak aangebracht. Aan de werfzijde werden onder de uitloop van het glazen dak, grote geklonken ijzeren watertanks aangebracht om het hemelwa ter op te vangen, wat weer gebruikt werd in de koelbakken. Na 1900 treden er wijzigingen op in de grootte van het fabrieksterrein. Echter pas in 1930 krijgt de KMS de beschikking over de Dokkade en de Lampsinsstraat tot aan de Aagje Dekenstraat, terwijl men pas na 1945 de beschikking kreeg over de

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 21