DE KONINKLIJKE MAATSCHAPPIJ DE SCHELDE
22
De voormalige gieterij op de hoek Wijnbergsche Kade - Houtkade, met restanten van de Oostkerk
Foto 1983, particuliere collectie.
het eiland gebouwd werd. Om toch aan
de wens van de klanten tegemoet te ko
men en om nieuwbouwschepen voor de
oplevering aan de reder te kunnen dokken
en het nodige reparatiewerk te kunnen uit
voeren werd in 1 893 het Prins Hendrikdok
in Middelburg gekocht. Een van de eerste
karweien die in het dok werd uitgevoerd,
was de verlenging met 7,23 m. van het
s.s. "Patria" dat door De Schelde in 1883
was gebouwd. Het Prins Hendrik dok
werd in 1930 afgestoten, nadat er enige
jaren geen werk meer in was uitgevoerd.
Teneinde de grote vraag naar stoommachi
nes voor te kunnen blijven werd in 1 898
besloten om in de v.m. Oostkerk aan de
Wijnbergsche Kade een nieuwe gieterij in
te richten. Deze gieterij is in stand geble
ven tot 1975 en werd toen buiten gebruik
gesteld i.v.m. de nieuwbouw in
Middelburg.
In 1905 moest de smederij vergroot wor
den. Dit draaide uit op een vernieuwing
waarbij van de ronde muur langs het Betje
Wolffplein een plat glazen dak schuin aflo
pend werd aangebracht naar de muur aan
de werfzijde. Men koos voor de raampar-
tijen dezelfde vorm als die welke gebruikt
waren in de nieuwe machinefabriek-ketel-
makerij. Door deze uitbreiding konden er
langs de raamzijde 28 smeedvuren wor
den aangelegd met walmkappen en rook
kanalen door het dak aangebracht. Aan
de werfzijde werden onder de uitloop van
het glazen dak, grote geklonken ijzeren
watertanks aangebracht om het hemelwa
ter op te vangen, wat weer gebruikt werd
in de koelbakken.
Na 1900 treden er wijzigingen op in de
grootte van het fabrieksterrein. Echter pas
in 1930 krijgt de KMS de beschikking
over de Dokkade en de Lampsinsstraat tot
aan de Aagje Dekenstraat, terwijl men pas
na 1945 de beschikking kreeg over de