23 Koningsweg tot aan de Aagje Dekenstraat en de Ruijterstraat. Het duurde tot in de zes tiger jaren dat de Houtkade met de terrei nen daarachter tot aan de Koudenhoek tot het KMS terrein gingen behoren. Pas na dat het Van Disnoeckhuis gesloopt was werd de grond eigendom. In 1913 echter had men de grond op de hoek van de Scheldestraat en Aagje Dekenstraat verworven, waar voorheen de tramremise was gevestigd. Op deze grond werd nu een diesel-electrische centrale ge bouwd, waarin 3 dieselgeneratoren ge plaatst werden. 2 stuks van 1 150 pk. en 1 van 300 pk. Deze centrale heeft lang dienst gedaan om de KMS van gelijk stroom te voorzien en is na de bevrijding van Vlissingen in 1944 nog gebruikt om de energie te leveren voor de torenkranen op de werf. De internationale spanningen voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog leiden ook nu weer tot verhoogde activiteiten o.a. in de bouw van marineschepen. Daar het tevens zo was dat de jas van de KMS veel te nauw was besloot men tot uitbreiding van de inrichtingen op verschillende terreinen over te gaan. Zo werd besloten om een nieuw hoofdkantoor te bouwen aan de Glacisstraat, wat gereed kwam in 1914. Dezelfde architect ontwierp de (nu alweer grotendeels buiten gebruik gestelde) Timmerfabriek langs de Koningsweg, ter wijl de eerste hal van de machinefabriek werd gebouwd. De 150 tons kraan, welke zolang het beeld bepaalde van de stad Vlissingen, werd gekocht en gebouwd op het korte stukje rails wat toen ter beschik king was. In 1931 kon de kraanbaan ver der verlengd worden. In 1917 werd een stuk terrein verkregen, ten zuiden van de Joost de Moorstraatschool, de volkstuintjes die daar De diesel-electrische centrale uit 1914 op de hoek Aagje Dekenstraat - Scheldestraat. Foto 1982, particuliere collectie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 22