24
De timmerfabriek aan de Koningsweg uit 1924. Foto 1982, particuliere collectie.
lagen en de jachthaven en ten oosten van
de toen schamper genoemde "klompen-
school" (zogenoemd omdat daar alleen
maar kinderen van arbeiders naar school
gingen) welke aan de oostzijde van de
koIk" lag. Dit terrein liep tot aan het begin
van de Kanaalstraat en zuidelijk tot wat nu
Commandoweg genoemd wordt. Hier
werd een nieuwe werf gebouwd. Dat com
plex omvatte: 3 overdekte houten hellingen
voor onderzeeboten met een lengte van
75,5 m, een open houten helling van 1 20
m, 2 houten gedeeltelijk open loodsen van
120 m. lang bij 12 m. breedte en een
door stoom aangedreven electrische cen
trale, terwijl ook nog 4 luchtcompressoren
werden opgesteld. Op deze houten hellin
gen werden de z.g. K-onderzeeboten ge
bouwd, terwijl op de houten open hellin
gen o.a. de "Meckelenburg" van de
Maatschappij Zeeland werd gebouwd.
In 1927 werd onder dwang van de KMS
directie, die in 1921 dreigde het erfpacht
contract op te zeggen en de werf te ver
plaatsen, na een 6 jaar durend onder
zoek, besloten de sluiswerken aan de
buitenhaven zodanig te verbeteren dat de
KMS een volwaardige werf werd die mee
kon spelen in de wereldscheepsbouw en
grotere passagierschepen kon gaan bou
wen. De regering besloot een 35 m. sluis
te bouwen onder de voorwaarde dat het
erfpachtcontract kwam te vervallen en de
terreinen in volle eigendom overgingen
naar de KMS. Een en ander wera gere
geld in de wet van 1927, die een looptijd
nad van 60 jaar en dus in 1987 afliep.
Als voorschot op de sluizenbouw (de ope
ning vond plaats op 4 september 1927)
werd de noordhelling in westelijke richting
met een staalconstructie verlengd en wera
scheepsbouwloods 1 langs de noordhel
ling gebouwd.
In 1929 werd het terrein ten noorden van