25
de Aagje Dekenstraat aangekocht, lopen
de tot aan de Singel en vanaf het zieken
huis St.Joseph tot aan de Lampsinsstraat.
Dit terrein heet nu nog steeds de Genie,
wat kennelijk herinnert aan de Genie, die
indertijd de toenmalige vestingwerken on
derhield. Op dit terrein werd in 1929 ge
start met de bouw van de lichte plaatwer
kerij en in latere jaren het hoofdmagazijn
(1934), de vliegtuigbouw (1934) en de
tandwielfabriek (1950), terwijl er laatstelijk
gebouwd zijn een moderne schilderswerk
plaats (1985) en een nieuwe gloeioven
(1988). Achter het hoofdkantoor werd een
nieuw kantoorgebouw neergezet voor de
afdeling ketelbouw die wat de omzet be
trof een steeds voornamere rol ging spelen
(1965).
In 1937 werden de houten loodsen op het
eiland vervangen door stalen loodsen. In
1938 werd het betonnen dok op het ei
land gebouwd. Nog een jaar later, in
1939 werd de derde loods van de machi
nefabriek gebouwd met daarnaast een ko
perslagerij, terwijl de oude koperslagerij
werd ingericht als gereedschapswerk
plaats. De oude gereeaschapswerkplaafs
op zijn beurt werd ingericht als bankwerke-
rij van de smederij. Tevens werd in een der
huizen van de Lampsinsstraat het laborato
rium ingericht. Dit bestaat dit jaar dus 60
jaar.
Gedurende de oorlogsjaren is er alleen
maar stagnatie en grote materiële schade
in Vlissingen en dus ook op de KMS.
Tengevolge van de oorlogshandelingen
werd de vliegtuigbouw overgeplaatst naar
Zwijndrecht, Dordrecht en Goor. Deze fa
briek, welke zeer veel vliegtuigen bouwde
en revideerde, terwijl daarnaast ook nog
meer dan 300 autobussen werden ver
vaardigd en ook sloepen voor passagier
schepen, werd in 1954 verkocht aan
Fokker. De niet passende aluminium con-
De Aagje Dekenstraat, gezien vanaf de hoek Koningsweg. Op de achtergrond het hoofdkantoor uit 1914.
Het terrein links was het "Genieterrein", waar ook de Lampsinsstraat liep. Foto 1982, particuliere collectie.