25 de Aagje Dekenstraat aangekocht, lopen de tot aan de Singel en vanaf het zieken huis St.Joseph tot aan de Lampsinsstraat. Dit terrein heet nu nog steeds de Genie, wat kennelijk herinnert aan de Genie, die indertijd de toenmalige vestingwerken on derhield. Op dit terrein werd in 1929 ge start met de bouw van de lichte plaatwer kerij en in latere jaren het hoofdmagazijn (1934), de vliegtuigbouw (1934) en de tandwielfabriek (1950), terwijl er laatstelijk gebouwd zijn een moderne schilderswerk plaats (1985) en een nieuwe gloeioven (1988). Achter het hoofdkantoor werd een nieuw kantoorgebouw neergezet voor de afdeling ketelbouw die wat de omzet be trof een steeds voornamere rol ging spelen (1965). In 1937 werden de houten loodsen op het eiland vervangen door stalen loodsen. In 1938 werd het betonnen dok op het ei land gebouwd. Nog een jaar later, in 1939 werd de derde loods van de machi nefabriek gebouwd met daarnaast een ko perslagerij, terwijl de oude koperslagerij werd ingericht als gereedschapswerk plaats. De oude gereeaschapswerkplaafs op zijn beurt werd ingericht als bankwerke- rij van de smederij. Tevens werd in een der huizen van de Lampsinsstraat het laborato rium ingericht. Dit bestaat dit jaar dus 60 jaar. Gedurende de oorlogsjaren is er alleen maar stagnatie en grote materiële schade in Vlissingen en dus ook op de KMS. Tengevolge van de oorlogshandelingen werd de vliegtuigbouw overgeplaatst naar Zwijndrecht, Dordrecht en Goor. Deze fa briek, welke zeer veel vliegtuigen bouwde en revideerde, terwijl daarnaast ook nog meer dan 300 autobussen werden ver vaardigd en ook sloepen voor passagier schepen, werd in 1954 verkocht aan Fokker. De niet passende aluminium con- De Aagje Dekenstraat, gezien vanaf de hoek Koningsweg. Op de achtergrond het hoofdkantoor uit 1914. Het terrein links was het "Genieterrein", waar ook de Lampsinsstraat liep. Foto 1982, particuliere collectie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 24