26
structies werden overgebracht naar
Vlissingen in een van de oude vliegtuig-
loodsen, en zo ontstond de afdeling licht
metaal, die nu in Middelburg is onderge
bracht onder de naam Scheldebouw. Door
de verkoop van de vliegtuigafdeling daal
de het aantal werknemers van 4462 naar
3700 mensen.
In 1958 is de scheepsreparatiecapaciteit
opnieuw te gering en, geinitieerd door de
bekende hoofdingenieur der scheepsbouw
Ir. Niemeijer, werd een plan voor de werf
opgesteld in het Sloegebied. In 1969
gaat de bestelling de deur uit en in 1961
wordt met de bouw begonnen. In 1964 is
de bouw gereed en wordt "Scheldepoort"
op 2 september door koningin Juliana geo
pend.
In 1965 houdt de KMS op een N.V. te
zijn en wordt door de fusie van KMS,
RDM en Thomassen een werkmaatschappij
met een B.V. status. De fusie had ten doel
de positie van de deelnemers te versterken.
Aanvankelijk lukte dat, totdat in 1971
door de regering het Verolme-concern toe
gevoegd werd. De afloop is welbekend en
vond plaats in 1983 bij de surseance van
RSV, waarna de KMS weer zelfstandig
werd dankzij de zeer grote steun en in
spanning van een ieder die op een of an
dere wijze betrokken was bij net reilen en
zeilen van de KMS.
Verdergaande met de lay-out van de KMS
dient nog vermeld te worden dat in 1968
de apparatenbouw in een nieuwe fabrieks
hal op het eiland werd ondergebracht.
Deze fabriek is de plaats waar de meeste
nieuwe technieken en constructies ontwik
keld worden voor de apparatenbouw en
de ketelbouw. In 1967 werd de vestiging
Terneuzen opgericht met het doel service te
verlenen in de kanaalzone. In 1969 komt
"Schelde Montage Bedrijf" naar Vlissingen
en vestigt zich aan de binnenhaven. Dit
bedrijf voert alle montagewerkzaamheden
voor de KMS uit, naast de werkzaamhe
den die het voor derden doet. Het heeft
een eigen tankopslagbouw, die over de
hele wereld opdrachten uitvoert.
In 1972 wordt de eerste dokloods ge
bouwd i.v.m. de bouw van de geleidewa
pen fregatten, in 1974 gevolgd door een
tweede dokloods. Tenslotte valt nog te ver
melden dat in 1987 het grootste deel van
de eerste machinefabriek-ketelmakerij na
104 jaar dienst wordt gesloopt en dat, zo
als u zelf hebt kunnen constateren de sme
derij aan het Betje Wolffplein wordt ge
sloopt, evenals de noord- en zuidhelling.
Een en ander als gevolg van de terreinruil
tussen de gemeente Vlissingen en de KMS
met het doel een aanmerkelijk beter stads
centrum te verkrijgen.
Uit bovenstaande zou kunnen blijken dat
de "Schelde" zich heeft beperkt tot de tradi
tionele scheeps- en machinebouw. Het is
echter goed te weten dat de KMS in
1885 de eerste waterpijpketels voor het
gebruik aan boord van schepen ontwikkel
de en bouwde aan de hand van een licen
tie voor waterpijpketels voor landgebruik.
In 1904 bouwt men voor eigen risico de
eerste onderzeeboot. In datzelfde jaar
wordt de Parsons Marine Turbine ge
bouwd. De KMS is de eerste Nederlandse
fabriek die zich voor deze nieuwe voortstu
wingsmachines interesseert. In 1921 ver
krijgt men de licentie van Sulzer voor de
bouw van dieselmotoren. In 1923 gaat
men over tot de bouw van landketels voor
electriciteits-centrales. De eerste order
wordt uitgevoerd voor de Amercentrale te
Geertruidenberg. In 1931 worden staal-
contructies vervaardigd zoals sluisdeuren,
spoorbruggen en dergelijke. Tevens wordt
met het ontwerpen en fabriceren van koel-