27 en vriesmachines begonnen. In 1934 wordt met de bouw van de Scheldemus en de Scheldemeeuw in de vliegtuigbouw be gonnen. Het was een eigen ontwerp en de bedoeling was om een voor ieder be reikbaar metalen vliegtuig te bouwen. Daarnaast werden de vleugels voor de Dornier vliegboten gebouwd. In 1943 vond de ontwikkeling van de omkeerbare schroef plaats, waarvan er een groot aan tal zijn gebouwd voor de Nederlandse en buitenlandse marine- en koopvaardijsche- en, alvorens men de licentie voor de ouw verleende aan Lips. In 1957 wordt een overeenkomst aange gaan met de Engelse Nuclair Powerplant Company en bouwt men 4 lichtmetalen koelers van speciale constructie t.b.v. de kernreactor in Petten. Vervolgens worden er grote series van deze koelers gebouwd. Na veel studie en ontwikkelingsinspanning wordt de hoge temperatuur ketelinstallatie gebouwd. Men maakte op een totaal nieu we wijze metalen door opdamping in va cuümkamers. Men vond nieuwe verbin dingstechnieken uit en is nog steeds bezig met verdere ontwikkelingen in diverse rich tingen. Uit bovenstaand opstel, wat grotendeels een uittreksel uit de "Koninklijke Weg" kan worden genoemd, is duidelijk te lezen dat de KMS een belangrijke rol in Zeeland heeft gespeeld en zal blijven spelen. Ook nu is men bezig zich te orienteren op nieu we ontwikkelingen op het gebied van de scheepsbouw, de machinebouw, de appa ratenbouw, milieutechnieken enz. Zolang deze geest van onderzoek en ontwikkeling doorgaat zal het goed gaan met de KMS, haar dochters en naar werknemers. PLATTE GROND TA SR i KST ERRE1N

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 26