27
en vriesmachines begonnen. In 1934
wordt met de bouw van de Scheldemus en
de Scheldemeeuw in de vliegtuigbouw be
gonnen. Het was een eigen ontwerp en
de bedoeling was om een voor ieder be
reikbaar metalen vliegtuig te bouwen.
Daarnaast werden de vleugels voor de
Dornier vliegboten gebouwd. In 1943
vond de ontwikkeling van de omkeerbare
schroef plaats, waarvan er een groot aan
tal zijn gebouwd voor de Nederlandse en
buitenlandse marine- en koopvaardijsche-
en, alvorens men de licentie voor de
ouw verleende aan Lips.
In 1957 wordt een overeenkomst aange
gaan met de Engelse Nuclair Powerplant
Company en bouwt men 4 lichtmetalen
koelers van speciale constructie t.b.v. de
kernreactor in Petten. Vervolgens worden er
grote series van deze koelers gebouwd.
Na veel studie en ontwikkelingsinspanning
wordt de hoge temperatuur ketelinstallatie
gebouwd. Men maakte op een totaal nieu
we wijze metalen door opdamping in va
cuümkamers. Men vond nieuwe verbin
dingstechnieken uit en is nog steeds bezig
met verdere ontwikkelingen in diverse rich
tingen.
Uit bovenstaand opstel, wat grotendeels
een uittreksel uit de "Koninklijke Weg" kan
worden genoemd, is duidelijk te lezen dat
de KMS een belangrijke rol in Zeeland
heeft gespeeld en zal blijven spelen. Ook
nu is men bezig zich te orienteren op nieu
we ontwikkelingen op het gebied van de
scheepsbouw, de machinebouw, de appa
ratenbouw, milieutechnieken enz. Zolang
deze geest van onderzoek en ontwikkeling
doorgaat zal het goed gaan met de KMS,
haar dochters en naar werknemers.
PLATTE GROND TA SR i KST ERRE1N