9
zonder moeite "zachtkens glijden in de ar
men van den oceaan", kon men de zeekas-
teelen van vroeger dagen meestal slechts
met inspanning van vele krachten, en soms
niet zonder gevaar, te water krijgen.
Dicht bij de hellingen is eene losplaats voor
ijzer, waarbij een zich zelf voortbewegende
stoomkraan, geschikt om gewichten van
5000 kilogr. uit de schepen te lichten en te
vervoeren. Dit kolossale werktuig is echter
nog een dwerg bij een verleden jaar gestel
den bok met stoommachines, waarmede
voorwerpen van 50.000 kilogr. kunnen
worden verzet. Dergelijke gevaarten herin
neren, in sterksprekende taal, zoowel de
zwakheid der menschelijke spieren als de
ontzaglijke macht van het denkend brein.
Twee der kappen, waaronder vroeger de
oorlogsschepen gebouwd werden, zijn
staande gebleven, en bevatten den huistim
mermanswinkel en de werkplaatsen voor ij
zeren scheepsbouw, waarvoor de drijf
kracht door een afzonderlijk
stoomwerktuig geleverd wordt. Eene wals-
machine, waarvan de rollen elk 12.000 ki
logr. wegen, bestemd om platen van 4 1/4
meter te buigen, trekt hier onze aandacht.
Tegenover deze kappen stond de machine
fabriek, die op den lsten Juli 1881 in enke
le uren afbrandde, bij welke gelegenheid
een schat van kostbare mallen en modellen
werd vernield, wat o.a. tengevolge had dat
op de Amsterdamsche tentoonstelling van
1883 de maatschappij "De Schelde" niet
zoo schitterend vertegenwoordigd was als
zonder dien brand het geval zou zijn ge
weest.
De kloeke directie liet zich door dien
grooten tegenspoed niet afschrikken; zij
vouwde de handen niet samen om het bijna
onherstelbaar verlies mistroostig te betreu
ren, maar greep dadelijk naar de middelen
om de schade zooveel doenlijk te herstel
len. Er was nog geen jaar verloopen, of op
dezelfde plaats stond een gebouw van
steen, ijzer en glas opgetrokken, dat door
§rootscne afmetingen (120 M. lang, 26 M.
reed en 22 M. hoog), zuilenrijen en boog
vensters op niet onwaardige wijs een tem
pel der nijverheid voor den geest roept.
Twee-en-veertig gegoten kolommen dragen
het ijzeren dak, en dienen, hol zijnde en
met stoom gevuld, tevens tot verwarming,
De nieuwe machine-fabriek der Koninklijke Maatschappij "De Schelde" te Vlissingen.