9 zonder moeite "zachtkens glijden in de ar men van den oceaan", kon men de zeekas- teelen van vroeger dagen meestal slechts met inspanning van vele krachten, en soms niet zonder gevaar, te water krijgen. Dicht bij de hellingen is eene losplaats voor ijzer, waarbij een zich zelf voortbewegende stoomkraan, geschikt om gewichten van 5000 kilogr. uit de schepen te lichten en te vervoeren. Dit kolossale werktuig is echter nog een dwerg bij een verleden jaar gestel den bok met stoommachines, waarmede voorwerpen van 50.000 kilogr. kunnen worden verzet. Dergelijke gevaarten herin neren, in sterksprekende taal, zoowel de zwakheid der menschelijke spieren als de ontzaglijke macht van het denkend brein. Twee der kappen, waaronder vroeger de oorlogsschepen gebouwd werden, zijn staande gebleven, en bevatten den huistim mermanswinkel en de werkplaatsen voor ij zeren scheepsbouw, waarvoor de drijf kracht door een afzonderlijk stoomwerktuig geleverd wordt. Eene wals- machine, waarvan de rollen elk 12.000 ki logr. wegen, bestemd om platen van 4 1/4 meter te buigen, trekt hier onze aandacht. Tegenover deze kappen stond de machine fabriek, die op den lsten Juli 1881 in enke le uren afbrandde, bij welke gelegenheid een schat van kostbare mallen en modellen werd vernield, wat o.a. tengevolge had dat op de Amsterdamsche tentoonstelling van 1883 de maatschappij "De Schelde" niet zoo schitterend vertegenwoordigd was als zonder dien brand het geval zou zijn ge weest. De kloeke directie liet zich door dien grooten tegenspoed niet afschrikken; zij vouwde de handen niet samen om het bijna onherstelbaar verlies mistroostig te betreu ren, maar greep dadelijk naar de middelen om de schade zooveel doenlijk te herstel len. Er was nog geen jaar verloopen, of op dezelfde plaats stond een gebouw van steen, ijzer en glas opgetrokken, dat door §rootscne afmetingen (120 M. lang, 26 M. reed en 22 M. hoog), zuilenrijen en boog vensters op niet onwaardige wijs een tem pel der nijverheid voor den geest roept. Twee-en-veertig gegoten kolommen dragen het ijzeren dak, en dienen, hol zijnde en met stoom gevuld, tevens tot verwarming, De nieuwe machine-fabriek der Koninklijke Maatschappij "De Schelde" te Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 8