DE KONINKLIJKE MAATSCHAPPIJ DE SCHELDE 16 Plattegrond van Vlissingen na de aanleg van het Kanaal door Walcheren en de havens. VERVOLG VERHAAL K.M.S. Uit het artikel over de KMS in "Eigen Haard" blijkt dat in 1884 naast de Scheepsbouw en de Scheepsreparatie de Machinebouw serieus werd aangepakt, getuige de bouw van de toen zeer moder ne Ketelmakerij-Machinefabriek aan de Aagje Dekenstraat (nu grotendeels ge sloopt), welke werd opgericht na de brand in juli l 881 Deze fabriek werd verwarmd (een unicum in die tijd) door afgewerkte stoom door de gietijzeren kolommen te voeren. In die tijd wekte de KMS ook zijn eigen electrische (gelijk)stroom op voor verlichting van de gebouwen en de terreinen. De Smederij, liggend aan het Betje Wolffplein (nu gesloopt t.b.v. de stad), be stond reeds op de Marinewerf en werd in 1905 uitgebreid tot de bekende ronde vorm. Een verbandkamer was aanwezig terwijl voorzien was in een z.g. "zieken- beurs" om in tijden van ziekte een groot deel van het loon uit te kunnen keren. In maatschappelijk opzicht gebeurde er voor die tijd ook wel iets bijzonders. Men bouwde toen op het "Eiland" bij het vroe gere Arsenaal (nu de dokloodsen) een woonwijk voor de arbeiders, die de "Tachtig plagen" werd genoemd, naar de 84 woningen die er stonden in de Evertsen-, ae Bankert- en de Joost de Moorstraat. In l 875 waren er reeds 13 arbeiders- en bazenwoningen aan de zij de van de Wolstraat gebouwd (ter plaatse van de huidige Walstraatmuur) en in l 878 werden er 10 dubbele woningen gehuurd

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1989 | | pagina 15