DE BURGEMEESTER, DIE IN VLISSINGEN GELOOFDE 14 mm, »«ss*«ws-» A.H. VAN DIIK U komt zijn naam tegen in de Burgemeester Van Woelderenlaan, maar ook, een beetje ver borgen, in het Wooldhuis, zijn luisterrijke resi dentie op de Boulevard Evertsen. Hij hield wel van zulke naamspelletjes. Het pand ernaast heet De Zandloper, naar het familiewapen van Van Woelderen, te zien in de gevelsteen. In de Kenau Hasselaarstraat bouwde hij voor zijn privé-chauffeur Thijs Way, het huisje Waailust. En dan natuurlijk de Van Woelderenbank aan het begin van de Singel. Het is bijna niet meer te lezen, maar de linkerhelft is voor Carel Albert van Woelderen, de burgemeester en de rechterhelft is voor zijn vader, Carel Louis van Woelderen, die in de vorige eeuw directeur van de Stoomvaartmaatschappij Zeeland was, de veerdienst naar Engeland. En zo kon het gebeuren dat de jonge Carel in 1877 werd geboren op de Dokkade in Vlissingen. Nu weet u ook waarom hij zich al tijd fanatiek verzette wanneer de Maatschappij Zeeland weer eens vreemd wilde gaan en naar Hoek van Holland dreigde te verhuizen. De "Mailboot" hoorde nu eenmaal helemaal bij Vlissingen. Als je als kind op het strand speelde wachtte je tot de Mailboot passeerde. Die blies dan op zijn stoomfluit om zijn aankomst te melden. Dat was voor ons het sein voor een laatste duik in de boeggolven en dan afdrogen en naar huis. Toen de "Zeeland" na de Tweede Wereldoorlog toch naar Hoek van Holland ver huisde voelden wij dat als desertie en dat nu haar naam zelfs ten onder is gegaan, is als haar welverdiende loon. De Olau-line is heel handig in dat Zeeuwse gat gesprongen en met groot succes. De krant meldde zelfs dat er on langs vanuit Vlissingen een nieuw ruimteveer is gelanceerd. Maar nu terug naar Van Woelderen. Hij was een vlug knaapje en, al kwam hij uit Zeeland, hij zag toch kans bij een vergelijkend examen toegelaten te worden tot een opleiding tot be roepsofficier. Toen hij van een paard viel en zijn knie brak werd zijn carrière bij de Cavalerie echter afgebroken. Hij ging rechten studeren, maar meldde zich bij het begin van de Eerste Wereldoorlog weer direct als vrijwilli ger. Hij zette de inlichtingendienst voor de Generale Staf op poten en deed dat zo voor treffelijk dat hij in 1919 majoor werd en chef van de Militaire Inlichtingen Dienst. Dat zelfde Carel Louis van Woelderen, directeur van de Stoomvaart maatschappij Zeeland. Vader van de latere burgemeester Van Woelderen. Foto ca 1875, collectie Gemeentearchief Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1990 | | pagina 11