MUSEUM NIEUWS
20
EEN PLAN VOOR DE HERINRICHTING VAN DE
STADSHISTORISCHE PRESENTATIE
W. WEBER
De presentatie van het Stedelijk Museum
Vlissingen is gefundeerd op drie aspekten: het
maritieme aspekt; de stedelijke geschiedenis
van Vlissingen en de wisselende exposities.
Deze driedeling is in 1982 vastgesteld door
de gemeenteraad. De uitwerking vergt echter
een nadere contekst. Hiervoor wordt getracht
een soort rode draad te zoeken. Men noemt
dit tegenwoordig ook wel "masterplan".
Rond 1985 is besloten de presentatie van de
maritieme afdeling op te zetten rond het thema
"de fysisch-geografische ligging van Vlissingen
aan de monding van de Westerschelde". De
Scheldemonding is een gebied van voortduren
de wisselwerking tussen natuur en cultuur.
Zaken als scheepvaart via de stroomgeulen, de
betonning en bebakening en visserij zijn daar
bij aspekten die in de maritieme expositie the
matisch naar voren komen.
Tot nu toe ontbreekt het nog aan zo'n "master
plan" om de presentatie van de stadsgeschie
denis gestalte te geven. Twee elementen zijn
van belang bij een presentatie: de museoloai-
sche en de maatschappij-historische benade
ring. Om met dit laatste te beginnen, de maat
schappij-historische benadering wil zoveel
zeggen als een museumvoorwerp niet te be
schouwen als een afzonderlijk objekt, maar te
bezien in samenhang met andere voorwerpen
uit een zelfde periode, stijl of techniek. Het bes
te kan dit geïllustreerd worden aan de hand
van een voorbeeld. Een schilderij dat tegen de
muur hangt kan best fraai zijn of waardevol,
maar het zegt het publiek verder niets.
Datzelfde schilderij in b.v. een stijlkamer geeft
tevens een indruk over de funktie van het schil
derij in het interieur. Het kan iets zeggen over
de bewoners of opdrachtgevers en de maat
schappij waarin zij leefden. Het schilderij krijgt
hierdoor een meerwaarde. Ditzelfde geldt voor
andere gebruiks- en siervoorwerpen, of bouw-
fragmenten die in het museum aanwezig zijn.
De museologische benadering wil zoveel zeg
gen als de presentatietechniek. De "museolo
gie" houdt zich bezig met de manier waarop
een museum als instelling het best kan funktio-
neren. In het verleden hadden veel musea en
oudheidskamers een statische opstelling. Een
De z.g. keuken op de le verdie
ping van het museum. Hier nog
een voorbeeld van een statische
verzameling van allerlei voorwer
pen. In de toekomst kan dit op
nieuw geordens worden en geeft
het b.v. een beeld van het huise
lijk leven in de 17 of 18e eeuw.
Ansicht Stedelijk Museum
Vlissingen.