MUSEUM NIEUWS 20 EEN PLAN VOOR DE HERINRICHTING VAN DE STADSHISTORISCHE PRESENTATIE W. WEBER De presentatie van het Stedelijk Museum Vlissingen is gefundeerd op drie aspekten: het maritieme aspekt; de stedelijke geschiedenis van Vlissingen en de wisselende exposities. Deze driedeling is in 1982 vastgesteld door de gemeenteraad. De uitwerking vergt echter een nadere contekst. Hiervoor wordt getracht een soort rode draad te zoeken. Men noemt dit tegenwoordig ook wel "masterplan". Rond 1985 is besloten de presentatie van de maritieme afdeling op te zetten rond het thema "de fysisch-geografische ligging van Vlissingen aan de monding van de Westerschelde". De Scheldemonding is een gebied van voortduren de wisselwerking tussen natuur en cultuur. Zaken als scheepvaart via de stroomgeulen, de betonning en bebakening en visserij zijn daar bij aspekten die in de maritieme expositie the matisch naar voren komen. Tot nu toe ontbreekt het nog aan zo'n "master plan" om de presentatie van de stadsgeschie denis gestalte te geven. Twee elementen zijn van belang bij een presentatie: de museoloai- sche en de maatschappij-historische benade ring. Om met dit laatste te beginnen, de maat schappij-historische benadering wil zoveel zeggen als een museumvoorwerp niet te be schouwen als een afzonderlijk objekt, maar te bezien in samenhang met andere voorwerpen uit een zelfde periode, stijl of techniek. Het bes te kan dit geïllustreerd worden aan de hand van een voorbeeld. Een schilderij dat tegen de muur hangt kan best fraai zijn of waardevol, maar het zegt het publiek verder niets. Datzelfde schilderij in b.v. een stijlkamer geeft tevens een indruk over de funktie van het schil derij in het interieur. Het kan iets zeggen over de bewoners of opdrachtgevers en de maat schappij waarin zij leefden. Het schilderij krijgt hierdoor een meerwaarde. Ditzelfde geldt voor andere gebruiks- en siervoorwerpen, of bouw- fragmenten die in het museum aanwezig zijn. De museologische benadering wil zoveel zeg gen als de presentatietechniek. De "museolo gie" houdt zich bezig met de manier waarop een museum als instelling het best kan funktio- neren. In het verleden hadden veel musea en oudheidskamers een statische opstelling. Een De z.g. keuken op de le verdie ping van het museum. Hier nog een voorbeeld van een statische verzameling van allerlei voorwer pen. In de toekomst kan dit op nieuw geordens worden en geeft het b.v. een beeld van het huise lijk leven in de 17 of 18e eeuw. Ansicht Stedelijk Museum Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1990 | | pagina 15