21 vaste collectie die eenmaal met veel zorg werd opgezet en beheerd. Het vergt in het alge meen veel onderhoud en tijd. Veranderingen werden ook daarom weinig gepleegd. Het na deel van zo'n presentatie is dat bezoekers het na een of twee keer wel gezien hebben en niet meer terug komen. Een modern museum heeft behoefte aan flexibi liteit, wil de bezoekers telkens andere aspekten van, in dit geval, de stadsgeschiedenis laten zien of snel op aktuele gebeurtenissen kunnen inspelen. In de praktijk wordt deze behoefte aan flexibiliteit vaak gevonden in kleine "pre sentatie-eenheden". Men noemt dit wel "eiland presentatie". Meestal bestaat dit uit enkele voor werpen, foto's of maquettes die tesamen één bepaald aspekt uit de geschiedenis belichten. Meestal is dit in een compakte vormgeving van een of enkele vierkante meters. Deze "eilanden" kunnen snel worden gewisseld en op die ma nier kunnen stelselmatig alle voorwerpen uit het depot of bijzondere schenkingen getoond wor den. Samenvattend komt de moderne museolo gie tot een drietal randvoorwaarden voor een presentatie: Het touwslagerswiel van Michiel de Ruyter, De Ruyterkamer, l e ver dieping. Een curieus voorwerp verbonden met een persoon of een voorwerp uit het vroege industriële verleden van Vlissingen: de 17e eeuwse timmerwerven en touwslagerijen. Ansicht S.M.V. 1de presentatie moet flexibel zijn, waarmee de mogelijkheid ontstaat de vaste collectie toch regelmatig te wisselen en voor het publiek aan trekkelijk te houden; 2. voorwerpen moeten niet meer als kunstvoor werp worden getoond, maar in hun (histori sche, technische of stylistische) contekst. Hierbij kan gedacht worden aan een reeks van kleine thema's; 3 deze reeks van thema's moet in een breder verband zijn geplaatst, dit om niet te verzan den in en chaos van thema's. Dit bedoelen we met een "masterplan" of rode draad door de hele presentatie heen. Hoe kan de geschiedenis nu gevat worden in zo'n masterplan. Hiervoor kunnen we een be nadering gebruiken on tleend aan andere vak gebieden als de antropologie en economie. Vroeger werd de geschiedenis gepresenteerd als een opeenvolging van beslissingen en han delingen van belangrijke personen, oorlogen en opstanden. Een meer wetenschappelijke benadering is een opeenvolging van verschillende "maatschappij typen" te onderscheiden, zoals primitieve groe pen van jagers, vissers en verzamelaars, een agrarische samenleving, vroege stedelijke sa menlevingen, grootschalige verstedelijkte en geïndustrialiseerde technologische samenlevin gen. Al deze samenlevingsvormen kan men ka rakteriseren al naar gelang de georganiseerd heid van de mensen en de wijze waarop produktiemiddelen als grond, arbeid en kapi taal worden aangewend. Dit laatste is een eco nomische benadering. Op deze manier kan ook de geschiedenis van Vlissingen bekeken worden en dit karakteristiek van maatschappijvormen kan een leidraad vor men voor de presentatie van de museumcollec tie. Hierbij kom ik tot de volgende indeling. Bewust zijn er geen exakte jaartallen bij gezet; de stadsgeschiedenis vormt immers een vloeien de overgang van verschillende periodes: 1VLISSINGEN ALS V1SSERSTAD Tot het eind van de middeleeuwen werd de economie voor een belangrijk deel bepaald

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1990 | | pagina 16