OOSTERSE TRADITIES EIM DE DATUM VAN KERSTDAG 22 MARINUS BIERENS door de inkomsten uit de visserij en de op brengsten uit de landbouw van het gebied rond Vlissingen. De aanleg van de havens en struktuur van de stad was hierop afgestemd: de Koopmanshaven voor handelsaktiviteiten, de Achterhaven voor visserij. 2. VLISSINGEN ALS HANDELSSTAD Vanaf de lóe eeuw komt de handel tot ontwik keling en vanaf de 17e eeuw tot echte bloei. Er ontstaat een ander type samenleving, verste delijkt met contacten met de wereld buiten Vlissingen. Een bevolking ook met andere inte ressen. Kapitaal wordt in cultuurgoederen be legd en geinvesteerd. Er ontstaat een elite die zich met mentale zaken kan bezighouden, als onderwijs, godsdienst en wetenschap. 3. VLISSINGEN ALS VESTINGSTAD Hoewel Vlissingen al vanaf het begin als strate gisch punt was gesticht, was de militaire funktie niet de dominante faktor in de samenleving. Dit werd het pas na 1795, toen Vlissingen een duidelijk strategische funktie kreeg in het sa menspel van ae Europese grootmachten. Met name de Franse bezetting en andere externe faktoren gingen de economie van de stad be palen. Vanaf het eind van de 1 8e en de hele 19e eeuw bepaalt deze militaire funktie de sa menleving van de stad, met zijn garnizoens, marinehaven en marinewerf. 4. VLISSINGEN ALS INDUSTRIESTAD Aan het einde van de 19e eeuw verloor Vlissingen zijn militaire betekenis. Vanaf die tijd wordt de stad sterk overheerst door de indus trie, met name de havenwerken en de Kon. Mij. De Schelde. Vlissingen kent een bevolking die haar voornaamste inkomsten verwerft door werk in de industrie. Er ontstaat een typisch in dustriële samenleving met een daarvan afgelei de maatschappij gerichte cultuur: vakverenigin gen, woningbouwcorporaties, volksbibliothe ken en andere sociale instellingen gericht op opvoeding en ontspanning. Een laatste, 5e kategorie zou kunnen worden de moderne samenleving, waarin het toerisme in Vlissingen wordt belicht. Zover is de muse umcollectie echter nog niet. In het bovenstaan de is getracht een aantal hoofdsegmenten aan te geven voor een mogelijke indeling. Daarbinnen kan uiteraard een nadere verde ling komen of telkens terugkerende thema's door de hele tijdsindeling heen: b.v. architek- tuur, armenzorg, onderwijs, visserij etc. Streven blijft een flexibele opzet die het publiek telkens iets nieuws biedt. "De Oosterse Orthodoxen vieren Kerstmis met Driekoningen" is een veelgehoorde misvatting. Een verkeerde uitleg die echter wel te verklaren is. De meeste oosterse kerken vieren inderdaad Kerstmis op 7 januari, de dag na de datum die in het westen Driekoningen of Epifanie heet. Alleen is het op die dag volgens de Orthodoxe kalender 25 december. En daar komen we aan de kern van de zaak. Niet het kerkelijk jaar is verschillend, maar de kalender. De Christelijke tijdsindeling is volledig geba seerd op een natuurlijk gegeven: de wisseling van de seizoenen. Deze heeft alles te maken met het draaien van de aarde om de zon. Hoe men dat in vroeger dagen ook opvatte, name lijk dat de zon om de aarde zou ronddraaien. In de tijd dat het Christendom zijn intrede deed, had de politieke wereldmacht van de Romeinen in bijna alle toen bekende landen ook een eenvormige kalender ingevoerd. De eerste Christenen maakten daar dankbaar ge bruik van. Op welke dag Jezus Christus precies geboren is, kan uit de geschreven bronnen niet afgeleid worden. Ook niet dat het in de winter was. Zelfs ten aanzien van zijn geboortejaar zijn er fouten gemaakt. De koning Herodes die in het Evangelie wordt genoemd, is zelfs in 4 voor

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1990 | | pagina 17