23 Christus overleden. Jezus moet dus enige jaren daar weer voor geboren zijn. Derhalve was hij in het jaar Onzes Heren (Anno Domini) 1aan het vastgestelde begin van onze jaartelling, al een jongetje van lagere school-leertijd. Het ging de eerste Christenen echter niet om het Jooase jongetje Jezus van Nazareth. Voor deze mensen met hun oosterse en mystieke in slag, was alleen van belang dat hij de Zoon Gods was. Met het goddelijk zoonschap be doelden zij de mensgeworden godheid, de aardse manifestatie van de Allerhoogste. Hij was het zichtbaar "beeld en gelijkenis" van God, wat in de Griekse taal hetzelfde woord is als de "ikoon" van God. Daarom legden zij Christus' leven eerder allegorisch uit dan histo risch. Deze zinnebeeldige persoon Christus kreeg dan ook een symbolische geboortedatum aan gemeten: 6 januari. Rond die tijd worden de aagen weer langer en is de natuur weer merk baar op weg naar nieuw licht en leven. De oosterse Christenen noemden die dag de Theofanie, de Verschijning van God of van De Goddelijke. Nu vierden de heidenen op 25 december het feest van de wedergeboorte van het zonnelicht. Toen de Christenen in de vierde eeuw de macht in het Romeise Rijk kregen, kon den ze dat feest niet zomaar veronachtzamen. En zo kwam de wat kunstmatige scheiding tus sen Kerstmis en Driekoningen tot stand. Maar de geschiedenis ging verder. Het bleek dat de Romeinse kalender, ook wel de Juliaanse genoemd naar Julius Caesar, onvolko menheden bevatte. Het astronomische zonne jaar is namelijk iets korter dan 365 1/4 dag. Na verloop van enkele eeuwen was 21 de cember niet meer de kortste dag, maar bijvoor beeld 1 6 december en later 1 1 december. Er waren te veel schrikkeljaren geweest. In 1582 besloot Paus Gregorius de kalender te hervor men. Om weer op tijd te zijn sloeg hij op 4 ok tober pardoes tien dagen over, en was het de volgende dag 15 oktober. Er is dus in Rome nooif een 10e oktober 1582 geweest. Men noemt deze tijdrekening de Gregoriaanse ka lender. De Oosterse Orthodoxen waren echter niet be reid om met de Paus mee te gaan. Want de Paus was Katholiek en de oosterse kerken wa ren al eeuwen lang afgescheiden van Rome. Tot in deze eeuw hanteren de meeste Orthodoxe kerken nog steeds de foutieve Juliaanse tijdrekening. Het verschil is inmiddels gestegen tot 1 3 dagen. Dit verklaart ook waar om zelfs de Russische oktober-revolutie op 10 november gevierd wordt. Toen was het in Rusland nog 25 oktober; maar sindsdien zijn de Sovjets toch moderner geworden en heb ben ondertussen de westerse tijdrekening over genomen. De Russische kerk echter nog niet. En de mees te grote oosterse kerken niet. Met het gevolg dat alle kerkelijke feestdagen, ook Pasen en Pinksteren, op andere data vallen dan in het westen. Toch hebben veel Orthodoxe kerklei ders wel begrip voor de rekenfouten in de Juliaanse kalander. Maar om daarvoor de ka lender zomaar recht te zetten? De Oosters Orthodoxe kerk staat rechtstreeks in de lijn van de eerste Christenen. Het gaat niet om de we tenschappelijke juistheid, maar om de theologi sche traditie. En die wil dat we ons niet aan passen aan de Katholieken. Dus blijft Kerstmis na Nieuwjaar gevierd worden, zelfs al komen op den duur de blaadjes al aan de bomen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1990 | | pagina 18