JAN DE PRENTENKNIPPER HET GASTHUIS 14 Foto onder: de I7e eeuwse gang in het Gasthuis. Links de portaalboog, waarachter het trappenhuis. Foto ca I 935, collectie Gemeentearchief. Nu, 1990 is het dan zover. Er wordt 'nu es wat aan het Gasthuis gedaan'. De nieuwe be stemming archiefbewaarplaats met bijbehoren de kantoor-, studie- en publieksruimten is een heel gelukkige keuze geweest van de gemeen te. Niet alleen het archief is een bron voor his torisch onderzoek, ook het gebouw zelf geeft de tastbare, bouwkundige weergave van een stukje stadsgeschiedenis. De archivaris kan staks aan de bezoekers niet alleen het notulen boek van het Arm-, Gast- en Weeshuisbestuur laten zien, maar vertellen: "Kijk, hier vergader de de regenten, en daar woonde de binnen- moeder van het tehuis en hiernaast verrichte de chirurg zijn operaties." Drie-dimensionale, tast bare geschiedenis dus. Een bijzonderheid bij de restauratie is verder dat enkele bouwfragmenten, die nu in onderde len in het Stedelijk Museum opgeslagen liggen weer opnieuw worden gebruikt en verwerkt in het interieur. Hieronder o.a. het poortje dat nu toegang geeft tot de grote zaal op de begane grond van het museum. Dit kwam oorspronke lijk uit het Gasthuis en gaat dus nu weer terug. Een koppeling tussen archief en museum, die straks op enkele tientalle meters van elkaar ko men te liggen, ligt eveneens voor de hand en zal het onderzoek in beide collecties en biblio theken vergemakkelijken. Terugdenkend aan die werkweken in het Gasthuis: het was niet echt aangenaam. Het vuil, de rommel, de centimeters grote zwarte spinnen, die in het museum Iguana niet zouden misstaan, maar anderzijds net boeiende om zo'n tastbaar stuk geschiedenis te bestuderen. Een kleurig doorkijk-prentje in een oude Bijbel. Een bladwijzertje met Elias, het Paradijs, Abrahams offer of Jonas en de vis. Hebt u ze wel eens gezien? Honderden Zeeuwen beza ten zulke knipsels en hebben ze aan hun kinde ren nagelaten. Waar kwamen die vrolijke ge verfde en simpel uitgesneden prentjes vandaan? De overlevering is vaag: ene Jan de Prentenknipper had ze gemaakt in de vorige eeuw. 't Was een mismaakte marskramer. Deze Jan met z'n bijnaam is bekend geweest van Zeeuws-Vlaanderen tot Tholen en overal heeft hij mensen blij gemaakt met een godsdienstige prent, een kleurige 'hofstede-prent' of een grote zegenwens om aan de muur te hangen. Hij kwam bij Hervormden en Afgescheidenen, Gereformeerden onder 't Kruis en volgelingen van Ds. Budding, maar evengoed bij Rooms Katholieken. ZelFwas hij Hervormd en zo thuis in de Heilige Schrift, dat hij bekende en onbe kende verhalen, zelfs Psalmen heeft uitgebeeld. Geletterd was hij niet, want zijn schrift zit vol schrijffouten. Maar in zijn eenvoud was hij een ijverig getuige van de Heere. Wie was deze ambachtsman en volkskunste naar? Kort geleden is zijn ware naam ontdekt: Jan Huiszoon, en hij leefde van 1799-1 870. Worden we daar nu veel wijzer van? Jazeker, want alleen daardoor is het mogelijk om zijn spoor door Zeeland te volgen in de oude be-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1990 | | pagina 11