21
WERKGROEP LOCALE GESCHIEDENIS
JAARVERSLAG 1989
WONEN IN VLISSINGEN
De ontwikkeling van 11eeuwen Vlissings woonhuis
stedelijk museum vlissingen
sievoorstel geschreven, uitgaande van burge
meester en wethouders van Vlissingen en be
stemd voor de raad. Hierbij wordt een aktueel
onderwerp gekozen, bijv. de toekomst van de
Koopmans- en Vissershaven. Dit projekt wordt
telkens geaktualiseerd. Thans gaat het over de
invulling van de Spuikom.
In het voorstel vragen B. en W. aan de raad
zich hierover uit te spreken. Om de gelijkenis
met een echt raadsstuk te vergroten is dit stuk
op het papier gedrukt dat ook in werkelijkheid
wordt gebruikt. Hoe echt dit is, bleek uit een re-
aktie van De Scheldebode op het destijds aktu-
ele voorstel betreffende de Koopmans- en
Vissershaven: de redaktie plaatste dit met grote
koppen op de voorpagina in het enthousiasme
om een primeur te brengen van plaatselijk
nieuws. Het projekt bracht aldus zelfs de bele
vingswereld van volwassenen in beroering.
- Wonen in Vlissingen, de ontwikkeling van 11
eeuwen Vlissings woonhuis. Dit projekt is opge
bouwd rondom een tentoonstelling, bestaande
uit 41 panelen, aangevuld met voorwerpen uit
het museum. Dit projekt heeft als voorbeeld ge
diend voor een dergelijk projekt voor de scho
len in Middelburg. Naar het Vlissingse voor
beeld is daar inmiddels ook een werkgroep
locale geschiedenis aktief.
- Ontdek Fort Rammekens. Hierbij behoort een
bezoek aan het fort tot de mogelijkheden.
De keuze voor juist deze projekten is gemaakt
enerzijds omdat de werkgroep dacht dat het
bijzonder interessante onderwerpen zijn, an
derzijds omdat er in het onderwijs duidelijk be
hoefte was aan typisch plaatselijke voorbeel
den tijdens de behandeling van een bepaald
thema. Een voorbeeld van het eerste: de
Franse tijd, van het tweede: de raadszitting of
Wonen in Vlissingen. De bedoeling van de
werkgroep is dat duidelijk wordt ingespeeld op
de behoeften in het onderwijs zelf.
Zoals u in het voorafgaande hebt kunnen mer
ken staat bij de werkgroep niet in de eerste
plaats voor ogen het wetenschappelijk onder
zoek of het opstellen van publikaties, hoewel
we die mogelijkheid niet uitsluiten. Wel staat
voor ogen het beschikbaar stellen van bronnen
materiaal voor educatieve doeleinden. Wat we
willen bereiken is dat het vak geschiedenis als
een levend vak en niet als saai en droog wordt
ervaren. Op deze manier denken wij aat ook
meer begrip zal ontstaan van en voor onze sa
menleving.
1989 was een jaar waarin de vereniging
weer vele aktiviteiten ontplooide. Het ledental
bedroeg op 31 december: 437. Het bestuur
kwam in het verslagjaar 9 maal bijeen. In het
afgelopen jaar werden 7 lezingen gehouden
over, in chronologische volgorde:
Dhr. W.P. van Leersum: Wie was Godfried
Bomans; Dhr. A. Francken: Walcherse dialec
ten; Mw. A. Verdonk-Rodenhuis: De zee in de
Nederlandse literatuur; Dhr. M. Jacobussen:
Zeeland, samenspel van mens, zee en land;
Dhr. A. van der Moer, vice-admiraal b.d.: De