NIEUWE AANWINSTEN VOOR DE
VNLS-COLLECTIE
MARITIEME AFDELING
14
J.W.A. DEIJNEN
In een vorig artikel (Den Spiegel juli
1989) werd ondermeer verteld dat de
collectie van de Vereniging Nederland
se Loodsen Sociëtiet (VNLS), die is on
dergebracht in het Stedelijk Museum te
Vlissingen, weer met enkele modellen
van vaartuigen die bij hef vroegere
Loodswezen in gebruik waren, werd
uitgebreid. Sindsdien zijn aan die ver
zameling wederom enkele modellen en
enige schilderstukken toegevoegd.
In februari 1989 werd door scheepswerf
Damen de vijfde 'Frans Naerebout', vaarweg-
markeringsvaartuig, aan DGSM overgedragen.
De banden die er binnen het vroegere
Loodswezen tussen loodsen en de dienst van
de betonning in wederzijdse dienstuitvoering
bestonden zijn ook nu nog, na wijziging in or
ganisatie en privatisering, aanwezig. Tevens
was, naast de naamgeving van het nieuwe
vaartuig, ook het tonen van de ontwikkeling in
'betonningsvaartuigen' een reden tot het bou
wen van een model van die vijfde Frans
Naerebout.
Rivierloods Geert van Kesteren, die al zoveel
mooie modellen voor de collectie bouwde,
voegde het fraaie model schaal l 50, van
dat 44 meter lange schip aan de verzameling
toe. Door zowel vormgeving als uitrusting is het
nieuwe schip een opvallende verschijning op
de wateren in de Scheldemonding en velen
zullen het dan ook al van verre herkennen. De
zijden zijn voorzien van het woord 'Kustwacht',
naast het logo van die dienst waarvan het te
vens deel uitmaakt. Het in het museum opge
stelde model, nauwkeurig uitgevoerd, geeft
goede gelegenheid om zowel het bovenwater
schip met dekuitrusting als het onderwaterschip
met de speciale schroeven van dit geavanceer
de vaartuig te bekijken.
Ook werd een fraai model van het loodsvaar-
tuig 'Capella', 59 meter lang, op schaal l
70 aan de collectie toegevoegd. Bouwer is de
Model van hel 5e beton-
ningsvaartuig Frans
Naerebout. Vervaardigd
door G. van Kesteren.
Collectie VNLS.